DrogowyTransport

Asfalt czy beton – którą nawierzchnię dróg częściej wybiera się w Polsce?

W Polsce nawierzchnie dróg powstają w oparciu o jedną z dwóch technologii. Według danych GDDKiA polskie firmy ostatnio coraz częściej stawiają na nawierzchnię asfaltową.

Nawierzchnie dróg – dwie technologie do wyboru

Pierwszą technologią jest tworzenie nawierzchni podatnych z mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA). Drugim rodzajem są nawierzchnie sztywne wykonane z betonu cementowego. Jak informuje GDDKiA, do 2019 roku określone były drogi, na których obligatoryjne było wykonanie warstwy nawierzchniowej z betonu cementowego (np. drogi ekspresowe). Od 2019 roku realizatorzy projektów drogowych mogą samodzielnie wybrać jedną z dopuszczonych technologii.

Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA, mówi o decyzji:

Mając jednak względzie uwarunkowania rynkowe oraz jednolity standard wymagań technicznych, zależy nam, aby to dany wykonawca wybierał technologię, w której się specjalizuje i którą jest w stanie wykonać zgodnie z wymaganiami jakościowymi.

Pomimo innych materiałów, standard musi być ten sam

Zgodnie z ogólnie ustalonymi wymaganiami, drogi w Polsce budowane są na trzydzieści lat, niezależnie od wybranej technologii. Jednolite wymagania dotyczą zarówno dróg z mieszanek mineralno-asfaltowych, jak i tych wykonanych z betonu cementowego.

W odniesieniu do fazy utrzymania dróg, należycie wykonana nawierzchnia z betonu cementowego nie wymaga skomplikowanych zabiegów utrzymania, a jedynie wymiany wypełnień szczelin. Natomiast warstwę ścieralną nawierzchni bitumicznej należy wymieniać średnio co 12-15 lat.

Zobacz także: Najdłuższa autostrada w Polsce – polskie drogi częściowo ukończone

Na podstawie wyników dotyczących 49 przetargów (ogłoszonych pomiędzy 5 sierpnia 2019 r. i 11 sierpnia 2021 r.) przeanalizowano preferowane nawierzchnie. Inwestycje dotyczą Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). W 36 zleceniach firmy realizujące projekty drogowe wybrały nawierzchnię asfaltową (odcinki S5, S6, S19). Nawierzchnia betonowa została wybrana na trzech odcinkach realizacyjnych autostrady A2 (między Siedlcami w woj. mazowieckim a węzłem Biała Podlaska w woj. lubelskim). W przypadku dziesięciu zadań wciąż nie dokonano wyboru nawierzchni.

Zobacz także: Credit Agricole: Środki unijne będą stymulować budownictwo w Polsce w najbliższych latach

Wybór rodzaju nawierzchni wynika nie tylko ze specjalizacji w danej technice, ale również z aktualnych cen i dostępności materiałów. Z uwagi na obecną sytuację trudno przewidzieć dalszy wzrost cen, szczególnie w perspektywie realizacji całego kontraktu.

Nowe drogi w 2022 roku. Aż 345 km nowych dróg krajowych!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button