KolejowyTransport
Gorące newsy

DB Cargo może podnieść ceny przewozów nawet o 45%

Koszty ponoszone przez europejski sektor kolejowy gwałtownie wzrosły po rosyjskiej inwazji na Ukrainę

Der Spiegel ujawnia, że DB Cargo planuje podnieść ceny kolejowych przewozów towarowych. Podwyżki mogą sięgnąć nawet 45% i są spowodowane rosnącymi cenami energii i inflacją. Koszty ponoszone przez europejski sektor kolejowy gwałtownie wzrosły po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

DB Cargo podniecie ceny przewozów?

Niemiecka gazeta Der Spiegel ujawniła, że DB Cargo w najbliższych dniach poinformuje klientów o znacznym wzroście ceny kolejowych przewozów towarowych, który może sięgnąć 45 procent i byłoby to spowodowane gwałtownie rosnącymi kosztami energii i inflacją. Decyzję skrytykował już niemiecki związek przemysłowców Bdi, ponieważ uderzy ona w przedsiębiorstwa znajdujące się w „już bardzo krytycznej sytuacji gospodarczej” i zepchnie towary z kolei na drogi. Der Spiegel zwraca uwagę, że podwyżka dotknie głównie przejazdów spotowych, podczas gdy te z obowiązującymi umowami odczują mniejsze podwyżki.

Koszty ponoszone przez europejski sektor kolejowy gwałtownie wzrosły po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. W niektórych krajach odnotowano nawet dziesięciokrotny wzrost. Zagraża to obecnym cenom biletów i stawce przewozowej, a tym samym zmianie modalnej i ambicjom klimatycznym UE. Według Wspólnoty Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER) energia stanowi „około 10-20 proc. podstawy kosztów przedsiębiorstw kolejowych”.

Koleje powinny zostać uznane za usługę strategiczną, która powinna być traktowana priorytetowo w ramach dostaw przystępnej cenowo energii jako środek krótkoterminowy. Więcej towarów i pasażerów na kolei poprawi bilans energetyczny UE. Jest to ważne w obliczu obecnego kryzysu energetycznego i pomoże zmniejszyć zależność energetyczną UE od importowanych paliw kopalnych – przekonuje dyrektor wykonawczy CER, Alberto Mazzola.

Czytaj też: Europejska branża kolejowa walczy o odzyskanie zaufania klientów

Walka o stabilizację cen

Oprócz racjonalnej obawy, że sytuacja może doprowadzić do odwrotnego przesunięcia modalnego, operatorzy kolejowi, tacy jak LTG Cargo, zgłaszają coś równie niepokojącego – przejście na trakcję spalinową i wzywają do wprowadzenia specjalnych regulacji cenowych, zwłaszcza dla transportu intermodalnego, w związku z upadającą strategią zrównoważonego rozwoju i zielonej transformacji. Na początku zeszłego tygodnia UIRR podkreślił również znaczenie wspierania operatorów transportu intermodalnego, ponieważ sytuacja odwrotna mogłaby potencjalnie skutkować wysokimi wydatkami, niskimi przychodami i nierówną konkurencją z dalekobieżnym transportem ciężarowym, nie tylko teraz, ale również w przyszłości.

W Szwajcarii Federalny Urząd Transportu (BAV) dostosował niedawno swój model ustalania cen energii elektrycznej dla kolei, umożliwiając ustalenie stałej ceny na co najmniej cztery lata. Inicjatywa została podjęta wraz z SBB Energy, dostawcą energii elektrycznej dla Szwajcarskich Kolei Federalnych, ale nowy model wchodzi w życie dopiero w 2025 roku, a zatem niewiele wniesie do obecnej sytuacji. Obecnie SBB Energy może raz w roku złożyć wniosek z prośbą o zmianę ceny.

Czytaj też: Dwucyfrowa inflacja w Niemczech. Na Węgrzech przebiła już 20%

Europejska logistyka w kryzysie? Czekają nas trudne czasy

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button