Drogowy

Eksport baterii elektrycznych z Polski wzrósł w 10 lat o blisko 1000%

Polska należy do globalnych liderów w produkcji baterii elektrycznych. Udział w globalnym eksporcie wyniósł w 2020 roku aż 8%. Tak dobry wynik był możliwy dzięki dynamicznemu wzrostowi w latach 2010-20.

W swoim najnowszym Tygodniku Gospodarczym ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego postanowili przyjrzeć się ekspertowi baterii elektrycznych z Polski. Ostatnie lata były czasem dynamicznego wzrostu eksportu baterii z naszego kraju. W 2010 roku polski eksport odpowiadał za niecałe 2% globalnego rynku baterii elektrycznych. 10 lat później, w 2020 roku udział wyniósł aż 8%. To ogromny postęp, a trzeba brać pod uwagę, że globalna produkcja także rosła. W 2020 roku w całej Europie jedynie Niemcy mogły pochwalić się większym eksportem.

Eksport baterii wzrósł 11-krotnie

Według OEC wartość eksportu baterii z Polski we wspomnianym okresie wzrosła prawie 11-krotnie, czyli o blisko 1000%. Głównym typem eksportowanych baterii są akumulatory litowo-jonowe. Stanowią one aż 90% polskiego eksportu. W 2021 roku wartość polskiego eksportu baterii litowo-jonowych wyniosła ponad 6,5 mld EUR. To ponad 2% całego polskiego eksportu. Już w 2020 roku Polska zaspokajała prawie jedną trzecią europejskiego popytu na akumulatory do pojazdów elektrycznych, a po realizacji IV etapu rozbudowy fabryki LG już ok. 60%  — zauważają ekonomiści PIE.

Zobacz też: Toyota zbuduje w USA fabrykę baterii o wartości 1,3 mld USD

Globalnie Polska jest 5. największym dostawcą litowo-jonowych akumulatorów samochodowych lub ich komponentów. W Europie nie mamy sobie równych. Megafabryka LG Energy Solution w Polsce ma moc 100 GWh. To czyni ją jedną z największych na całym świecie. Według danych GlobalData, w 2030 roku Europa ma wyprzedzić Chiny w wolumenie produkowanych pojazdów elektrycznych.

Z raportu T&E wynika, że zapotrzebowanie na baterie w Europie w 2025 r. wyniesie ok. 300 GWh, w 2030 r. – 700 GWh, a w 2035 r. – ponad 1300 GWh. Zwiększony popyt wpływa na gwałtowny wzrost cen metali potrzebnych w wytwarzaniu akumulatorów. Koszt litu w kwietniu 2022 r. był prawie 7-krotnie wyższy niż rok wcześniej, a prognozy Trading Economics czy Citigroup zakładają dalsze wzrosty — komentują ekonomiści PIE.

Cena baterii w większości składa się z wartości katody. To wyprodukowana jest z litu. To dlatego według Morgan Stanley, wzrosty cen na rynku surowców mogą być zagrożeniem dla elektryfikacji transportu.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button