Dzięki programowi UNCTAD Boliwia rozwinęła port rzeczny, a tym samym znacząco obniżyła koszty eksportu i importu.
Port rzeczny w Boliwii – rozwój dzięki programowi UNCTAD
Port rzeczny objęty programem UNCTAD pomoże boliwijskim importerom i eksporterom pokonywać wyzwania logistyczne. Dzięki rozwojowi infrastruktury logistycznej Boliwia w końcu może zminimalizować koszty międzynarodowej wymiany handlowej. To historyczna szansa na eksport towarów bez ponoszenia dodatkowych kosztów w związku z tranzytem przez sąsiadujące państwa.
Jak wiadomo, 80% handlu międzynarodowego odbywa się drogą morską. Boliwia nie ma bezpośredniego dostępu do znaczących akwenów wodnych. Również sieć dróg jest słabo rozwinięta z uwagi na górzyste tereny. Brak linii brzegowej sprawiał więc, że dostęp do globalnych szlaków morskich był utrudniony. Eksport i import przechodził przez porty w Chile, co wiązało się z dodatkowymi opłatami. Z uwagi na nierówny teren prowadzący przez Andy do portów Chile sprawiał, że koszty tranzytu były tak naprawdę najdroższą częścią całkowitych kosztów transportu.
Zobacz także: Dodatkowe miliony na projekty infrastruktury portowej w USA
Bismark Rosales, dyrektor zarządzający boliwijskim portem, powiedział:
Nasz kraj miał bardzo dużą podaż soi, mocznika i cementu na eksport, ale nie byliśmy konkurencyjni na rynkach międzynarodowych. Powodem nie był brak jakości lub technologii, ale bardzo kosztowna logistyka potrzebna do transportu towarów drogą lądową do portów sąsiednich krajów.
Zobacz także: Gazociąg między Boliwią a Brazylią może przejść w ręce Amerykanów
Inwestycje portowe umożliwiły rozwój sektora prywatnego w Boliwii
W 2018 roku Port Jennefer oraz dwa porty rzeczne w kraju zyskały status międzynarodowy. Droga wzdłuż 3000-kilometrowej drogi wodnej Paragwaj-Paraná prowadzącej do Oceanu Atlantyckiego otworzyła przed krajem nowe możliwości. Tylko w ciągu trzech lat wolumen międzynarodowych ładunków importowanych i eksportowanych wzrósł 62% i w 2021 roku osiągnął 2,1 mln ton.
Program UNCTAD pomógł Boliwii zmienić przepisy portowe, dzięki którym szansę na rozwój zyskały przedsiębiorstwa z sektora prywatnego, w tym niezależni operatorzy. Z racji, że Boliwia nie miała portów publicznych, żaden prywatny prot nie mógł prowadzić międzynarodowych operacji handlowych, co znacznie ograniczało potencjał gospodarczy tamtejszych regionów.
Port rzeczny aktualnie odgrywa znaczącą rolę w procesie rozwoju państwa. Jest to port multimodalny trzeciej generacji z suwerennym wyjściem na Atlantyk. Posiada łącznie pięć skonsolidowanych terminali. Jest to również pierwszy magazyn celny Fluvial w Boliwii oraz drugi co do wielkości obszar dokowania na drodze wodnej Paragwaj-Paraná.
Znajdziesz nas w Google NewsKanał Panamski staje się coraz popularniejszy, głównie dzięki USA
Jeden komentarz