LotniczyTransport

Meksykański przewoźnik cargo oskarżony o naruszenie praw pilotów

Przewoźnik cargo miał ograniczać swoich pilotów w kwestii możliwości założenia związku zawodowego

Meksykańskie linie lotnicze Mas mogły naruszyć prawa pracownicze swoich pilotów. Według oskarżenia meksykański przewoźnik cargo miał ograniczać swoich pilotów w kwestii możliwości założenia związku zawodowego.

Meksykański przewoźnik cargo naruszał prawa pracownicze?

Amerykański zespół odpowiedzialny za egzekwowanie postanowień dotyczących praw pracowniczych w umowie o wolnym handlu między Stanami Zjednoczonymi, Meksykiem i Kanadą poprosił meksykański rząd o przeprowadzenie dochodzenia w sprawie linii lotniczej Mas, która mogła naruszyć prawo pilotów do organizowania się w związkach zawodowych.

Czytaj też: Lufthansa Cargo buduje terminal e-commerce we Frankfurcie

Amerykański Komitet Międzyresortowy ds. Pracy znalazł dowody na to, że Mas naruszyła prawo do zrzeszania się i prawo do prowadzenia negocjacji zbiorowych. Komitet ma uprawnienia do nałożenia sankcji, włącznie z taryfami celnymi, ale będzie współpracować z rządem Meksyku przed podjęciem jakiejkolwiek akcji – poinformował Departament Pracy w oświadczeniu prasowym.

Jak informuje portal FreightWaves, komitet międzyresortowy otrzymał skargę od Meksykańskiego Związku Pilotów Lotnictwa (ASPA), który oskarżył linie Mas o zastraszenie, ingerencję i represje, w tym zwolnienie ośmiu pilotów, którzy próbowali dołączyć do związku zawodowego. ASPA twierdzi również, że przedstawiciele Mas próbowali wpłynąć na wynik głosowania w sprawie zatwierdzenia umowy zbiorowej na rzecz Związku Pracowników Lotnictwa, który obecnie reprezentuje pracowników.

Meksyk ma czas na podjęcie decyzji ws. zbadania sprawy

Umowa handlowa USMCA, która weszła w życie w 2020 roku, zawierała najbardziej wszechstronne zabezpieczenia praw pracowniczych oraz mechanizmy egzekwowania spośród wszystkich umów handlowych. Na mocy nowej ustawy reformującej prawa pracownicze, meksykańscy pracodawcy muszą umożliwić pracownikom organizowanie się i przystępowanie do związków zawodowych. USMCA wprowadziła również mechanizm szybkiej reakcji, który umożliwia niezależne przeprowadzenie dochodzenia w sprawie naruszeń praw pracowniczych w firmach, zamiast inspekcji rządowej.

Możliwość przystąpienia pracowników do związku zawodowego to kluczowy element swobody zrzeszania się i prawa do prowadzenia negocjacji zbiorowych, których celem jest ochrona Mechanizmu Szybkiej Reakcji ds. Pracy. Sprawa z Mas podkreśla, że Stany Zjednoczone są zaangażowane w ochronę praw pracowniczych, które są zagwarantowane w USMCA we wszystkich branżach i sektorach, włącznie z usługami. Czekamy na bliską współpracę z rządem Meksyku w celu rozwiązania problemów związanych z tą sprawą – powiedziała Katherine Tai, przedstawicielka handlowa Stanów Zjednoczonych.

Czytaj też: Dostawy gazu zagrożone. Pracownicy Chevron w Australii rozpoczną strajk

Meksyk ma 10 dni na podjęcie decyzji, czy przeprowadzi przegląd, oraz 45 dni na zbadanie zarzutów i przedstawienie swoich ustaleń. To pierwsze zastosowanie mechanizmu szybkiej reakcji w sektorze usług w Meksyku. Wcześniej Stany Zjednoczone dokonywały przeglądów potencjalnych naruszeń praw pracowniczych w firmach produkcyjnych i górniczych. Pod koniec sierpnia Stany Zjednoczone po raz pierwszy poprosiły o utworzenie panelu w sprawie kopalni San Martin Grupo Mexico w Zacatecas.

Jak informuje portal FreightWaves, meksykańska linia lotnicza Mas zatrudnia około 340 pracowników, w tym 100 pilotów, i obsługuje sześć średnich samolotów cargo: dwa przekształcone odrzutowce Airbus A330-200 i dwa A330-300, oraz dwa Boeingi 767-300. Według informacji Cargo Facts, w lipcu meksykański przewoźnik cargo wycofał swój jedyny model 767-200.

Cathay Pacific oczekuje stabilizacji przewozów cargo po pandemii

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button