Konflikt w PAŻP: Zamknięte niebo nad Polską staje się rzeczywistością?
Konflikt w PAŻP dalej nierozwiązany
Przez konflikt w PAŻP niebo nad Polską zostanie zamknięte. I to nie od 1 maja, ale od 22 kwietnia zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej. Tak dramatyczny skutek zmian personalnych oraz złej polityki względem kontrolerów lotu może być tragiczny w skutkach dla całej branży lotniczej w Polsce. Chyba, że w końcu dojdzie do porozumienia.
Zamknięte niebo nad Polską to problem, który należy natychmiast rozwiązać
Choć konflikt w PAŻP nie został rozwiązany, to oliwy do ognia dolał kilka dni temu wiceminister Marcin Horała. W rozmowie w Radiu ZET przekonywał, że protest kontrolerów lotniczych jest „bezsensowny”. Według polityka PiS zawsze „można zatrudnić kontrolerów z innych krajów”, lub przekazać kontrolę nad polskim niebem wojsku. Ponadto, jak stwierdził Horała, do takiej pracy potrzebna jest tylko jedna osoba:
[…] przy małym ruchu lotniczym jeden kontroler w zupełności wystarcza. Drugi nie miałby nic do robienia, więc jego obecność nie miałaby sensu.
Czytaj również: Ruch lotniczy w Polsce ostro w dół, w Łodzi w mocno w górę
O tym, jak wielka jest to krótkowzroczność i niekompetencja, świadczy jedynie fakt, że praca kontrolera lotniczego to jeden z najbardziej stresujących zawodów na świecie. Dodatkowo wysokie ryzyko uwidaczniał fakt, iż wielokrotnie w ostatnich miesiącach zgłaszano usterki, których nie naprawiono. Na dodatek dziesiątki specjalistów otrzymało gorsze warunki pracy, wraz z zapisami o zakazie strajku, czy innych kwestiach związanych z bezpieczeństwem wykonywania obowiązków.
Niestety wszystko to sprawiło, iż jeśli nie dojdzie do porozumienia między kontrolerami a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, to dojdzie do tak zwanego massive cancellaton. Deadline to piątek, 22 kwietnia o godzinie 10 rano. W innym przypadku Eurocontrol wprowadzi surowe konsekwencje, które będą skutkować odwołań wszystkich połączeń z i do Polski.
Tak mogą wyglądać połączenia lotnicze, a raczej ich brak, nad Polską, wg Eurocontrol od 1 maja. Morawiecki niszcząc PAŻP zafunduje nam #noflyzone nad Polską? pic.twitter.com/lBXHQNBQfb
— Kamil Heyka (@KamilHeyka) April 21, 2022
Konflikt w PAŻP spowoduje zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Polską?
Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przyznał, iż:
Eurocontrol może podjąć decyzję o tym, że pewne obszary fizyczne przestrzeni nad naszym krajem mogą być przeniesione w nadzór innych agencji ruchu lotniczego. Jest to zgodne z przepisami europejskimi. Chcielibyśmy tego uniknąć, to nie jest rozwiązanie dobre dla Polski.
[…] Mam nadzieję, że uda się osiągnąć porozumienie do jutra do godz. 10. W innym przypadku musimy się spodziewać dużej liczby odwoływanych rejsów. Nie tylko do i z Polski, ale również z innej części Europy, szczególnie w układzie północ-południe.
Obecnie aż 180 z 208 warszawskich kontrolerów ruchu lotniczego odmówiła przyjęcia nowych umów. Tym samym osoby te masowo odchodzą z pracy. Z końcem marca odeszło 44 osoby, a 30 kwietnia odejdzie następnych 136 specjalistów.
Paraliż polskiego nieba staje się rzeczywistością. Wszystko przez brak wyobraźni polityków
Trzeba również zauważyć, że do tej sytuacji nie doszłoby, gdyby rząd na czas wprowadził reformę PAŻP. Obecnie jest ona finansowana jedynie z własnych przychodów, co w dobie pandemii sprawiło, iż straciła źródło swojego dochodu. Nowelizacja ustawy o PAŻP miała zostać przyjęta do końca września 2021 roku. Tak się jednak nie stało, a obecnie prace nad nią nawet są procedowane.
Tymczasem kontrolerzy wielokrotnie zgłaszali przypadki fatalnego zarządzania w wykonaniu zarządu Agencji. I choć 31 marca pracę stracił prezes Janusz Janiszewski, a na jego stanowisko powołano Anita Oleksiak, to nie rozwiązało to problemu. Zamknięte niebo nad Polską może także wywołać olbrzymie pozwy ze strony przewoźników.
Aby uniknąć takiej sytuacji, kontrolę nad polskim niebem przejmą agencje z krajów sąsiednich. Niestety zachodni specjaliści nie będą w stanie zapewnić ciągłego bezpieczeństwa ruchu nad naszym krajem, co spowoduje zmniejszony wolumen lotów. A tym samym masowe opóźnienia i odwołane połączenia lotnicze w całej Europie.
Znajdziesz nas w Google NewsCPK: 5 międzynarodowych biur architektonicznych chce zaprojektować terminal i dworzec
2 Komentarze