MorskiTransport

Awaria terminali Caspian Pipeline Consortium. Straty liczone są w setkach milionów dolarów

Awaria infrastruktury logistycznej w Noworosyjsku kosztuje Kazachstan 220-230 milionów dolarów. Rurociąg został uszkodzony, a przedłużający się remont poważnie wpłynie na ograniczenie podaży. Według mediów rosyjskich awaria kazachskiego rurociągu wywołana została przez sztorm. 

Awaria kazachskiego rurociągu CPC

Przez rurociąg konsorcjum Caspian Pipeline Consortium (CPC) Kazachstan eksportuje ponad dwie trzecie swojej ropy. Oficjalną przyczyną awarii była silna burza na Morzu Czarnym, która miała uszkodzić infrastrukturę załadunkową. Na początku kwietnia szef resortu energii powiedział, że CPC pracuje z mocą 60% i straty są minimalizowane poprzez działania naprawcze. Jednak jeśli remont się przedłuży i będzie kontynuowany w maju, straty mogą sięgać nawet 1 miliona ton miesięcznie.

Zobacz także: Ropa z Gujany pomoże państwom uniezależnić się od importu surowców z Rosji

Jak widać na poniższej mapie, eksport jest uzależniony od Rosji, na której terenie znajduje się większa część rurociągu oraz infrastruktura morska.

Mapa 1. Rurociąg Caspian Pipeline Consortium. 

CPC

Zobacz także: Kazachstan przekieruje ładunki z Rosji do łotewskich portów

Awaria terminali ogranicza eksport

Urządzenia służące do załadunku w terminalu morskim w Noworosyjsku miały zostać poważnie uszkodzone w wyniku sztormu, który wymusił wstrzymanie eksportu ropy z Kazachstanu. W marcu, gdy konsorcjum mierzyło się z pierwszymi opóźnieniami, wydobycie zmniejszyło się o 320 000 baryłek dziennie. Tym samym Kazachstan został zmuszony do obniżenia prognozy wydobycia ropy do 85,7 mln ton w tym roku z poprzedniego celu 87,5 mln.

Wiceminister finansów Kazachstanu Jerulan Zhamaubayev, powiedział:

Nie ma jeszcze dokładnych szacunków kosztów szkód, ponieważ wszystko zależy od długości prac remontowych i ewentualnych sankcji. Koszty szkód konsorcjum Caspian Pipeline Consortium (CPC) szacuje się na 100-150 mld KZT.

Jednak wiele źródeł wskazuje na inną przyczynę awarii. Według Deutsche Welle Rosja celowo mogła dopuścić się sabotażu w celu utrzymania wysokich cen i osłabienia pozycji UE. Co więcej, w dużej mierze to właśnie od Rosjan zależy ukończenie prac remontowych. Jeśli będą kontynuowane w maju, konsorcjum poniesienie milionowe straty. W tym kontekście znamienne było sprzeciwienie się agresji na Ukrainę (Więcej: Rosja traci wpływy w Azji Centralnej. Państwa regionu pośrednimi ofiarami sankcji).

Rosja zaminowuje Morze Czarne. Szlaki handlowe zagrożone

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button