DrogowyTransport

W tyskiej fabryce Stellantis zmontowano pierwszego Jeepa. Kiedy ruszy seryjna produkcja? [WYWIAD]

Fabryka Stellantis rozpoczęła prace nad wprowadzaniem do produkcji trzech samochodów, pierwszym z nich będzie Jeep składany w mieście Tychy. Trwają prace nad dostosowaniem fabryki do produkcji. Wkrótce mają powstać jeszcze dwa modele innych marek. 

Fabryka Stellantis w Tychach (dawniej Fiat Auto Poland) rozpoczęła prace nad nową inwestycją. W czwartym kwartale tego roku ma ruszyć seryjna produkcja pojazdu marki Jeep, jednak nazwa modelu wciąż pozostaje tajemnicą. Obecnie trwa faza weryfikacji procesów, w ramach której powstają pierwsze pojazdy. W związku z nowymi projektami zadaliśmy kilka pytań dotyczących procesów dostosowania produkcji. Na nasze pytania odpowiedział Rafał Grzanecki, Rzecznik Prasowy FCA Poland S.A. i Dyrektor marki Alfa Romeo w Polsce.

Na całym świecie głośno o kryzysie elektronicznym, głównie za sprawą niedoboru półprzewodników. Jak fabryka uniknęła ryzyka braku niezbędnej elektroniki? 

Nie uniknęliśmy tego problemu, borykamy się z nieregularnymi dostawami komponentów od kilku miesięcy. Niestety miało to wpływ na wielkość produkcji w 2021 i ma w tym roku.

Jak przebiegały prace przygotowawcze do dostosowania linii do nowego produktu?

Nasza fabryka w Tychach jest dość specyficzna, posiadamy dwie linie produkcyjne, dwie spawalnie, dwie lakiernie i dwie linie montażu. W przypadku przygotowania do uruchomienia nowej, większej platformy przy jednoczesnej i równoległej produkcji samochodów miejskich okazało się to dość rozwojową koncepcją. Pierwszym krokiem było zatem przesuwanie kolejnych elementów procesu produkcji dotychczasowych modeli tak aby wszystkie znalazły się na jednej linii. Zakończyliśmy ten proces w grudniu ubiegłego roku. To pozwoliło spokojnie pracować nad dostosowaniem drugiej linii do wymagań i wielkości nowej platformy.

Co przysporzyło najwięcej trudności podczas prac przygotowawczych pod nowy produkt?

Cały proces uruchomienia nowej platformy jest dość złożony acz najwięcej pracy dotychczas wymagała spawalnia. Ta jednostka musi być dostosowana do wielkości platformy, więc przechodząc z małej platformy na większą musieliśmy zmienić część maszyn, inaczej niektóre ustawić, niektóre wymienić, by dostosować do większych rozmiarów i wagi elementów. Jesteśmy już w fazie weryfikacji procesu, zgrzewamy pierwsze nadwozia.

Stellantis/Materiały Prasowe

Fabryka jest na etapie weryfikacji procesów. Co będzie dalej?

Na tym etapie zbudujemy kilkadziesiąt samochodów. W kolejnym rozpoczniemy produkcję preserii i od niej w końcu roku chcemy płynnie przejść do rozpoczęcia seryjnej produkcji. Potem nastąpi faza rozpędzania produkcji, uruchamianie kolejnych zmian.

Kiedy można spodziewać się fazy rozpędzania produkcji? 

W czwartym kwartale tego roku.

Zobacz także: W tyskiej fabryce Fiata będą produkowane elektryki

Stellantis/Materiały Prasowe

Zobacz także: Automatyzacja fabryki Volkswagena w Poznaniu postępuje. Otwarto nowy magazyn

Jak fabryka przygotowuje się na uruchomienie produkcji dla nowych rynków?

Jesteśmy na to przygotowani. Proszę pamiętać, że w Tychach powstają Fiaty i Abarthy 500, których liczba opcji personalizacji jest ciężka do zliczenia. Samochody te trafiły na niemal 100 światowych rynków. Potrafimy to robić w Tychach.

Jeep ma silne konotacje amerykańskie. Czy zatem w prace zaangażowani są menedżerowie oraz inżynierowie ze Stanów?

Zespół odpowiedzialny za zaprojektowanie, skonstruowanie, wdrożenie do produkcji jest bardzo zróżnicowany narodowościowo. Przy nowym samochodzie pracują Amerykanie, Włosi, Francuzi i oczywiście Polacy.

Fabryka ma w planach wprowadzenie trzech różnych modeli. Czy mowa zatem o jednej wspólnej platformie?

Tak, wszystkie 3 nowe modele powstaną na wspólnej platformie acz samochody będą reprezentowały 3 różne marki Stellantis. Z wyglądu będą to 3 różne samochody i będą posiadały cechy charakterystyczne dla każdej z marek.

Pierwszy Jeep w mieście Tychy został złożony. Trwają prace nad przygotowywaniem fabryki do seryjnej produkcji również dwóch pozostałych modeli innych marek w klasie miejskich SUV-ów. Dotychczas w Tychach powstawały mniejsze pojazdy, w tym Fiat 500. Konieczne zatem było dostosowanie fabryki oraz samych platform do większych samochodów. Auta produkowane w tyskiej fabryce zostaną wyposażone w różne napędy, w tym hybrydowy oraz elektryczny.

Tomasz Bęben: Polska motoryzacja częściami stoi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button