FM Logistic
MorskiTransport

Enova dofinansowuje pierwszy na świecie masowiec napędzany wodorem

Norweska firma transportowa Egil Ulvan Rederi, spółdzielnia rolnicza Felleskjøpet AGRI oraz niemiecka firma produkująca materiały budowlane HeidelbergCement otrzymały 100 milionów koron norweskich (11,3 miliona dolarów) wsparcia od norweskiego przedsiębiorstwa rządowego Enova na pierwszy na świecie masowiec napędzany wodorem.

Pierwszy na świecie masowiec napędzany wodorem

Samowyładowczy masowiec napędzany wodorem „With Orca” ma zostać ukończony i oddany do użytku w 2024 roku. W planach jest transport kruszyw dla HeidelbergCement i zboża dla partnera Felleskjøpet z Zachodniej Norwegii do Wschodniej Norwegii i odwrotnie, przy wykorzystaniu bezemisyjnego transportu.

Enova wspiera technologie klimatyczne jutra. Jest to kompleksowy i dobrze dopracowany projekt o wysokim poziomie innowacyjności, który może przyspieszyć odnowę floty w tym segmencie – powiedział NilsKristianNakstad, dyrektor generalny Enova.

Egil Ulvan Rederi/Norwegian Ship Design

Osiągnęliśmy kolejny kamień milowy w przejściu na żeglugę bezemisyjną. Innowacyjna współpraca pomiędzy właścicielami produktów, przyszłościowymi firmami energetycznymi oraz innowacyjnym i konkurencyjnym ekologicznym przemysłem morskim pokazuje światu, że zerowa emisja dla statków towarowych jest możliwa. Enova pomaga w realizacji nowej ery w żegludze morskiej bliskiego zasięgu – powiedział Espen Barth Eide, minister ds. klimatu i środowiska.

Czytaj też: Start-up opracowuje elektryczne statki towarowe z wymienialną baterią

Masowiec napędzany wodorem to kolejny krok ku bezemisyjnej żegludze

W 2021 roku przeprowadzono konkurs ofert, w wyniku którego wybrano firmę Egil Ulvan Rederi z Norwegii jako operatora, który zbuduje statek. Masowiec napędzany wodorem będzie wysoce energooszczędny, będzie posiadał żagle wirnikowe Flettnera oraz opływowy kształt, co pozwoli zmniejszyć zużycie energii. Statek towarowy będzie wyposażony w wodorowy silnik spalinowy, a także wodorowe ogniwo paliwowe i akumulator, aby zapewnić optymalne działanie podczas operacji załadunku i rozładunku. Innym innowacyjnym rozwiązaniem jest zastosowanie technologii przekształcania strat ciepła w wyniku konwersji energii na energię elektryczną. Jest to technologia, która jest stosowana w przemyśle lądowym, ale nie jest rozpowszechniona na pokładach statków.

W zeszłym miesiącu Egil Ulvan Rederi uzyskał od towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd’s Register (LR) zasadnicze zatwierdzenie (AIP) dla swojego bezemisyjnego masowca napędzanego wodorem. Z kolei norweskie firmy Statkraft i Skagerak Energi otrzymały 14 milionów koron norweskich wsparcia na opracowanie rozwiązania magazynowania ekologicznego wodoru. Wodór będzie przechowywany w postaci sprężonej w wymienialnych pojemnikach. Puste pojemniki będą podnoszone ze statku i zastępowane pełnymi. Według Enovy, rozwiązania zastosowane w tym projekcie będą istotne zarówno dla żeglugi przybrzeżnej, jak i w pewnym stopniu dla większych statków towarowych.

Czytaj też: Wenezuelczycy szukają tankowców do przewozu ropy, licząc na zniesienie sankcji

MPC Container Ships zamawia dwa statki na zielony metanol

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button