
Od 1 kwietnia sieć kolejowa w RPA jest otwarta dla prywatnych firm transportowych. Państwowe południowoafrykańskie przedsiębiorstwo kolejowe, Transnet poinformowało, że prywatne podmioty zainteresowane korzystaniem z południowoafrykańskiej sieci kolejowej mogą ubiegać się o preferowane sloty. Decyzja spółki jest niezbędnym krokiem w kierunku liberalizacji południowoafrykańskiego rynku kolejowych przewozów towarowych.
Silna pozycja państwowego przedsiębiorstwa
Kolej jest od dziesięcioleci podstawą logistyki i łańcucha dostaw w Republice Południowej Afryki. W państwie tym nie zmodernizowano i nie zliberalizowano jednak jeszcze do tej pory rynku kolejowych przewozów towarowych. Zarządzanie infrastrukturą i eksploatacja infrastruktury są zmonopolizowane przez państwową spółkę kolejową – Transnet.
Zobacz również: Koleje Łotewskie są o krok od kryzysu. Powodem jest wojna na Ukrainie
Wiele stronnictw politycznych i organizacji branżowych wyrażało swój sprzeciw dla dominującej pozycji Transnetu. Jedną z takich organizacji było Afrykańskie Stowarzyszenie Przemysłu Kolejowego, które od dawna lobbowało w imieniu prywatnych operatorów za wprowadzeniem liberalizacji sieci kolejowej. Wygląda na to, że rząd wysłuchał tych propozycji i zgodził się na zmiany.
Sieć kolejowa w RPA zostanie zliberalizowana
Od 1 kwietnia osoby prywatne zainteresowane korzystaniem z południowoafrykańskiej sieci kolejowej mogą ubiegać się o preferowane sloty, które oznaczają, że operatorzy zorganizują tymczasowe zajęcie odcinków sieci, aby umożliwić przejazdy pociągów od końca do końca. Zainteresowane podmioty prywatne mogą teraz rezerwować sloty w sieci kolejowej do 31 maja. Rezerwacje będą ważne przez dwa lata, do 2024 roku. Jednocześnie jednak Transnet zachowa własność sieci kolejowej w RPA.
Sloty otwarte w dwóch korytarzach transportowych
Liberalizacja dokonana przez Transnet dotyczy dwóch korytarzy transportowych. Są to Korytarz Kontenerowy i Korytarz Południowy. Korytarz Kontenerowy ma długość 714 kilometrów i łączy port w Durbanie z szerszym regionem gospodarczym Gauteng, gdzie znajdują się odpowiednio największe miasto i stolica kraju – Johannesburg i Pretoria. Korytarz Południowy łączy region Gauteng z dwoma innymi portami: Wschodnim Londynem i Port Elisabeth.
Zobacz również: Agencja Moody’s podwyższa rating kredytowy RPA
Zgodnie z zapowiedziami prywatne operacje w dwóch korytarzach przyniosą korzyści południowoafrykańskiej sieci kolejowej poprzez rozszerzenie kompleksowych usług transportu kolejowego w głębi kraju, odciążenie portu w Durbanie i zwiększenie transportu niektórych towarów z sektorów rolnictwa i motoryzacji.
Znajdziesz nas w Google NewsRPA: Ruch w kapsztadzkim porcie wstrzymany przez… atak hakerski