PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
MorskiTransport

Syrena już pływa. Francuzi odebrali kolejny kontenerowiec

Statki te emitują o 20% mniej CO2 w porównaniu z podobnym statkiem o konwencjonalnym projekcie zasilania

Francuski przewoźnik CMA CGM odebrał nowy kontenerowiec CMA CGM Mermaid. Statek to pierwszy z serii 10 nowych kontenerowców o pojemności 2 000 TEU zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG), które firma stopniowo będzie wprowadzać do eksploatacji na Morzu Śródziemnym i w północnej Europie.

CMA CGM przedstawia nowy kontenerowiec Mermaid

Statek CMA CGM Mermaid jest rezultatem współpracy między CMA CGM, stocznią Chantiers de l’Atlantique i Hyundai Heavy Industries. Jak informuje portal Marine Link,dostawa jest częścią programu odnowy i dekarbonizacji floty CMA CGM, w ramach którego grupa zainwestowała ponad 15 miliardów dolarów.

Odebrany przez CMA CGM nowy kontenerowiec, zaprojektowany z myślą o poprawie efektywności energetycznej i wydajności środowiskowej, dołączy do floty obejmującej około 620 jednostek, w tym ponad 30 już zasilanych alternatywnymi paliwami. Według francuskiej grupy przewozowej statki te emitują o 20% mniej CO2 w porównaniu z podobnym statkiem o konwencjonalnym projekcie zasilania.

Czytaj też: Kontenerowiec na LNG już płynie do Afryki. Oto CMA CGM Scandola

Jak informuje portal Marine Link, skupiona na optymalizacji efektywności energetycznej we wszystkich swoich działaniach, CMA CGM postanowiła dostosować rozmiar nowej serii statków. Jedną z oryginalnych cech projektu jest proporcja długości 204,29 m do szerokości 29,6 m, co ma poprawić hydrodynamiczne i aerodynamiczne osiągi statków.

Są to również pierwsze statki we flocie CMA CGM z nadbudówkami z przodu. Nowa, prawie odwrócona dziobowa część kadłuba z wbudowaną gruszką dziobową również oferuje lepsze osiągi hydrodynamiczne, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o 15% na podróż.

Statki napędzane LNG w trosce o środowisko

Statki są napędzane LNG, źródłem energii o niższej emisji węgla niż konwencjonalne paliwo. LNG pozwala również na redukcję emisji tlenku siarki o 99%, tlenków azotu o 92% i cząstek stałych o 91%. Chłodzone do -161°C LNG zasila 12-megawatowy silnik MAN. Dwupaliwowe statki mogą pływać również na biogazie (-67% ekwiwalent CO2) produkowanym z bioodpadów i są przystosowane do przemiany w e-metan (-85% ekwiwalent CO2) produkowany z wodoru pozbawionego węgla.

Czytaj też: Ekologia może uratować globalną gospodarkę

Jak informuje portal Marine Link, dostawy nowych statków zaplanowane są na okres między lutym 2024 a styczniem 2025 roku. Dziesięć nowych jednostek będzie transportować towary na krótkie odległości, głównie w północnej Europie i na Morzu Śródziemnym.

Od kwietnia do lipca sześć statków z serii dołączy do linii Intra-Northern-Europe, aby obsługiwać porty bałtyckie i skandynawskie z hubów w Hamburgu i Bremerhaven. Cztery inne statki dołączą do linii Intra-Mediterranean między końcem września a końcem listopada.

Zdolne do przewozu kontenerów 45-stopowych, które mogą być załadowane na przyczepy, statki oferują bardziej energooszczędną alternatywę dla transportu drogowego w Europie i regionie Morza Śródziemnego.

CMA CGM inwestuje ponad pół miliarda w nowe terminale w USA

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button