DrogowyTransport

W ciągu 20 lat wydłużono sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce o 3750 km

Sieć dróg w ciągu ostatnich dwóch dekad znacząco się rozwinęła. Na znaczeniu zyskują przede wszystkim drogi szybkiego ruchu w Polsce. GDDKiA publikuje wyniki z okazji dwudziestolecia działalności. 

Drogi szybkiego ruchu w Polsce – zmiany na przestrzeni dwóch dekad

W 2002 roku, a więc gdy GDDKiA rozpoczynała swoją działalność, w Polsce było dostępnych 410 km autostrad (w tym ok. 108 km koncesyjnych) oraz 110 kilometrów dróg ekspresowych, co daje łącznie prawie 520 km dróg szybkiego ruchu.

Jak zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wchodząc do Unii Europejskiej, Polska dysponowała 610 km dróg szybkiego ruchu. W 2008 roku oddano nowe odcinki, pozwalające na przejechanie A1 od Rusocina do Nowych Marz (koncesja), A2 z Nowy Tomyśl do Poznania (koncesja) oraz z Konina do Strykowa. Autostrada A4 w woj. śląskim zyskała połączenie z Krakowem.

W 2012 roku, dzień przed rozpoczęciem Euro 2012, oddano odcinek A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Ukończony koncesyjny odcinek od granicy do Nowego Tomyśla pozwolił na połączenie stolicy z europejską siecią dróg szybkiego ruchu. Wówczas droga A1 była przejezdna z Rusocina pod Gdańskiem, do Nowych Marz, aż do zurbanizowanych terenów woj. śląskiego. Autostradą A4 można było dojechać do granicy z Niemcami (w Zgorzelcu). Powstał również odcinek Autostradowej Obwodnicy Wrocławia w ciągu A8. Rozpoczęto budowę S3, S5, S7 i S8.

Trzy lata później, w 2015 roku sieć autostrad w Polsce wynosiła 3000 km, z czego 465 km stanowiły odcinki koncesyjne. Autostradą A1 można było dojechać Gdańska do węzła Łódź Północ na skrzyżowaniu z A2. Ze Zgorzelca na granicy z Niemcami kierowcy mogli dostać się bezpośrednio do Rzeszowa. Droga S3 wydłużyła się do Zielonej Góry, a S8 połączyła Wrocław i Łódź.

GDDKiA

Zobacz także: Polska branża drogowa w dobrej kondycji. Duża podaż nowych kontraktów

GDDKiA

Zobacz także: Branża transportowa w obliczu wojny: co czwarta firma obawia się utraty kontraktów

GDDKiA

Sieć dróg w Polsce – stan na dziś

Obecnie kierowcy poruszający się po Polsce mają do dyspozycji 4623,3 km dróg szybkiego ruchu, z czego 1753,6 km stanowią autostrady (w tym ok. 465 km to odcinki koncesyjne) oraz 2869,7 km drogi ekspresowe.

Na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat Polska wydała na realizację inwestycji drogowych ok. 209 mld zł. Znaczącą część budżetu stanowiły fundusze unijne. Od 2004 roku Polska otrzymała z Brukseli ponad 104 mld zł na rozwój sieci dróg. Realizowany obecnie Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko zakłada dofinansowanie 93 projektów GDDKiA z budżetu unijnego. Dostępna kwota wynosi ok. 43 mld zł.

Obecnie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu w realizacji jest 112 zadań o łącznej długości 1414,2 km. W tym roku planowane jest oddanie 345,5 km nowych dróg, z czego 46,1 km stanowić będą autostrady, a 253,1 km drogi ekspresowe (Więcej: Nowe drogi w 2022 roku. Aż 345 km nowych dróg krajowych!).

30 km/h w mieście i 100 km/h na autostradzie – plan UE na ograniczenie importu rosyjskiej ropy

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button