KolejowyTransport

Wielka Katarzyna drąży szeroki tunel kolejowy na Dolnym Śląsku

Maszyna otrzymała imię Katarzyna, na cześć patronki kolejarzy, św. Katarzyny Aleksandryjskiej

W okolicach Trzcińska rozpoczęło się drążenie tunelu kolejowego przy użyciu nowoczesnej technologii. Maszyna o nazwie „TEM” zapewni sprawną realizację prac, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo przejazdu pociągów. Przebudowa obiektu z XIX wieku umożliwi poprawę podróży między Wrocławiem a Jelenią Górą. Według planów tunel kolejowy na Dolnym Śląsku powinien zostać wydrążony do 2024.

Tunel kolejowy powstaje na Dolnym Śląsku

Rozpoczęto główne prace w tunelu znajdującym się w okolicy Trzcińska. Przed rozpoczęciem prac wykonano zabezpieczenia obiektu oraz przygotowano tor, tak aby zapewnić sprawną komunikację kolejową. W toku inwestycji wykorzystana zostanie nowoczesna maszyna o nazwie „TEM”, która waży 120 ton, ma około 22 metry długości i porusza się z prędkością 1 metra na minutę. Zastosowana technologia „tunel w tunelu” pozwala na wydobycie skalnego materiału i rozszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów, jednocześnie pozwalając na „natryskiwanie” betonu na ściany. Dzięki temu obudowa maszyny tworzy przestrzeń umożliwiającą bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego bez potrzeby dodatkowych osłon toru, co zminimalizuje zmiany w komunikacji w trakcie prac. Zgodnie z tradycją nadawania imion żeńskich maszynom drążącym tunele, maszyna otrzymała imię Katarzyna, na cześć patronki kolejarzy, św. Katarzyny Aleksandryjskiej.

PKP Polskie Linie Kolejowe przekonują, że poszerzony tunel zwiększy możliwości transportu kolejowego na Dolnym Śląsku. W ramach przebudowy na trasie między Wrocławiem a Jelenią Górą gruntownie odnowionych i wzmocnionych zostanie około 300 metrów tunelu. Szerokość tunelu zostanie poszerzona z obecnych 8,3 metra do ponad 11 metrów, co pozwoli na równoczesny przejazd pociągów po obu torach, co obecnie jest niemożliwe ze względu na przepisy. Kamienna obudowa tunelu zostanie rozebrana, a zastąpi ją nowoczesna, żelbetowa konstrukcja, która będzie bardziej wytrzymała. Ściany oporowe zostaną odnowione, a system odwodnienia zostanie ulepszony.

Inwestycja w tunelu w okolicy Trzcińska znacząco zwiększy możliwości połączeń kolejowych na trasie Wrocław – Jelenia Góra. Środki budżetowe przeznaczone na przebudowę XIX w. obiektu pozwolą na lepsze wykorzystanie kolei, najbardziej ekologicznego środka transportu. To istotne zarówno w ruchu pasażerskim, jak i w przewozach towarów po torach, m.in. ładunków z dolnośląskich kopalni kamienia – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Katarzyna drąży już tunel kolejowy na Dolnym Śląsku
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Czytaj też: PKP planuje bezpośrednie połączenie kolejowe na lotnisko Modlin

Miliony zainwestowane w rozbudowę tunelu

PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestowały w rozbudowę tunelu blisko 85 mln zł (netto) ze środków budżetowych. Wcześniej firma przygotowała dokumentację projektową za kwotę 1,3 mln zł. Projekt zatytułowany „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest częścią większego planu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”. Prace remontowe mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2024 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie tworzą coraz sprawniejszą sieć kolejową. Poszerzony i wzmocniony tunel w okolicy Trzcińska, na ważnej trasie na Dolnym Śląsku, umożliwi lepszą organizację ruchu kolejowego. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnej technologii inwestycja nie wpłynie istotnie na zmiany w komunikacji: zapewniona będzie dobra jakość prac, przy możliwie maksymalnym utrzymaniu przejezdności linii w czasie robót – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zasięg inwestycji został omówiony z przewoźnikami i włączony do harmonogramu jazdy. Po zakończeniu głównego etapu prac, to jest poszerzeniu tunelu, na kilka tygodni będą wymagane zaplanowane zmiany w organizacji ruchu w celu dostosowania do nowych torów. W tym czasie obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa, a informacje dla podróżnych będą dostępne wcześniej na peronach i na Portalu Pasażera.

Tunel Trzciński to długi na około 300 metrów obiekt powstały w połowie XIX wieku, położony pod wzniesieniem w Wzgórzach Dziwiszowskich, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów. Tunel jest częścią linii kolejowej nr 274, prowadzącej z Wrocławia Świebodzkiego do Zgorzelca, i służy zarówno ruchowi pasażerskiemu, jak i towarowemu, w tym do obsługi pobliskich kopalni odkrywkowych.

Czytaj też: Wzrost dochodów rozporządzalnych – Polsce liderem wśród państw rozwiniętych!

PKP CARGO finalizuje kontrakt na ostatnie lokomotywy Vectron 

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button