KolejowyTransport

Nowy most w Przemyślu ukończony. Ale na razie z jednym torem

Nowy most w Przemyślu zapewni efektywny i bezpieczny przejazd pociągów na trasie z Krakowa do Medyki

Budowa nowej przeprawy kolejowej w Przemyślu została ukończona. W sobotę został oddany do użytku jeden tor na nowym obiekcie. Nowy most w Przemyślu zapewni efektywny i bezpieczny przejazd pociągów na trasie z Krakowa do Medyki. Realizacja tego projektu to rezultat inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych, opiewającej na kwotę prawie 67 milionów złotych netto.

Nowy most w Przemyślu oficjalnie ukończony

Nowy most w Przemyślu został wybudowany pomiędzy rozsuniętymi elementami historycznego zabytku. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych, w sobotę, 18 listopada, ruch pociągów został skierowany na nowy tor wybudowanej przeprawy nad rzeką San.

Realizacja projektów inwestycyjnych, obejmujących obiekty inżynieryjne, jak np. most w Przemyślu – służy rozwojowi kolei w regionach. Stanowi istotny element dla usprawnienia połączeń kolejowych, podniesienia poziomu bezpieczeństwa na torach i tym samym sprzyja zwiększeniu roli kolei w przewozach pasażerskich i towarowych w Polsce – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Czytaj też: Kolejne inwestycje w Małopolsce. Zmodernizowano obiekt PKP

Na torze na nowym moście przeprowadzono próby obciążeniowe, które pozwoliły na ocenę wytrzymałości zarówno statycznej, jak i dynamicznej obiektu. Do tego celu użyto zestawu trzech połączonych ze sobą lokomotyw spalinowych o łącznej masie 360 ton. W celu zbadania dynamicznych efektów pracy struktury nośnej mostu, wystarczyła jedna lokomotywa. Jednocześnie trwają prace na moście wzdłuż toru numer 2, gdzie dokonuje się integracji ostatnich elementów konstrukcyjnych. Następnie planowane jest położenie szyn i podkładów. Po oddaniu do użytku toru numer 1, zostanie wyłączony by-pass, który do tej pory umożliwiał prowadzenie ruchu kolejowego w trakcie prac budowlanych.

Most zapewni bezpieczne połączenie

Projekt jest realizowany zgodnie z koncepcją, która zakłada zachowanie historycznych elementów kolejowej przeprawy w panoramie miasta. W wyniku tej inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe planują ukończenie jeszcze w tym roku dwóch nowych nitek mostu z przęsłami o klasycznej konstrukcji stalowej kratownicowej. Nowe obiekty zapewnią sprawną komunikację na linii nr 91 z Krakowa do Medyki, jednocześnie umożliwiając przewoźnikom oferowanie atrakcyjniejszych podróży kolejowych. Jedna z istniejących nitek zostanie przekształcona w ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą dwie części miasta, natomiast druga zostanie wykorzystana przez Muzeum Ziemi Przemyskiej.

Zapewnienie sprawnych i bezpiecznych połączeń na trasach kolejowych – to priorytet w działalności PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Budowa mostu w Przemyślu wpisuje się w te działania i pozwala usunąć wąskie gardło na ważnej linii kolejowej KrakówMedyka, zachowując jednocześnie historyczny charakter obiektu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Część kolejowej inwestycji obejmuje również modernizację dróg wokół mostu, co przyczyni się do korzystnych zmian w systemie komunikacyjnym w Przemyślu. Obecnie trwają prace na ulicach Sportowej i 22-go Stycznia. Zakończenie kluczowych etapów budowy mostu planowane jest na grudzień 2023 roku.

Nowy most w Przemyślu ukończony. Ale na razie tylko z jednym torem
PKP PLK

Czytaj też: Przemysł w Polsce wychodzi z recesji, ale jeszcze nie „ruszył z kopyta”

Realizacja projektu budowy nowego mostu kolejowego w Przemyślu odbywa się w ramach przedsięwzięcia o nazwie “Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych, etap II”. Projekt ten jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego celem jest poprawa spójności sieci kolejowej, wzrost bezpieczeństwa oraz zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego. Warto zaznaczyć, że projekt ten otrzymuje wsparcie finansowe od Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności, wchodzącego w skład Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

PKP kończy ważną inwestycję. Usprawniono dostęp do portu w Gdyni

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button