LotniczyTransport
Gorące newsy

Antonov An-225 Mrija zostanie odbudowany? Producent ogłasza zbiórkę

Antonov, to ukraińska firma cargo, której najbardziej znany model An-225 został zniszczony przez Rosjan. Jako największy samolot na świecie „Mrija” przez lata przewoziła dziesiątki towarów na całym świecie. Okazuje się, że jednostka znowu może zacząć latać — ponieważ producent zadecydował o międzynarodowej zbiórce. Koszt wybudowania maszyny jest ogromny, ale tysiące ludzi na całym świecie jest chętnych ponieść takie zobowiązanie.

Antonov An-225 Mriya zostanie odbudowany? Ruszyła zbiórka pieniędzy

Antonov An-225 Mriya („Marzenie”) był jednym z najpopularniejszych samolotów cargo na świecie. I choć wybudowano go 21 grudnia 1988, to wszędzie gdzie się zjawił, pojawiało się mnóstwo osób, które z zapartym tchem go obserwowały. Jednostka ta była jedyna na świecie, a jej ogromne wymiary zawsze robiły wrażenie.  Mówimy to o długości samolotu, która wynosiła 84 metrów oraz rozpiętość skrzydeł, która miała aż 88 metrów.

Wszystko to jednak się skończyło, kiedy 27 lutego wojska rosyjskie zbombardowały lotnisko Hostomel obok Kijowa, gdzie samolot stacjonował.

Czytaj więcej: Największy samolot na świecie Antonov AN-225 zniszczony przez Rosjan

Jednakże wszystko to może się zmienić, ponieważ Antonov Company ogłosiła międzynarodową zbiórkę na rzecz odbudowania samolotu. I mówimy tu o ogromnej kwocie, ponieważ suma, jaką potrzeba do odbudowania samolotu to nawet 3 mld dolarów. Właśnie taka suma została

Antonov An-225 znowu będzie latać? Jest promyk nadziei

Nie ma co również ukrywać, że An-225 był symbolem Ukrainy, dlatego tysiące osób z całego świata chętnie dorzucają swoje pieniądze na odbudowanie samolotu. Firma w oficjalnym oświadczeniu przekonuje, że:

[…] AN-225 ustanowił 240 niepobitych rekordów świata. Oprócz dobrze znanego transportu ładunków cywilnych i humanitarnych samolot AN-225 ma możliwość poziomego wystrzeliwania statków kosmicznych i rakiet w locie, oraz transportu niektórych rodzajów ładunków na górze kadłuba. Przez 34 lata samolot AN-225 nie miał sobie równych i zdobył światowy podziw i szacunek.

Pomimo trudnych czasów, zespół ANTONOV stanowczo uważa za konieczne, aby zapobiec całkowitej bezpowrotnej utracie legendarnego samolotu jako jednego z symboli nowoczesności i rozpocząć odrodzenie flagowego okrętu lotnictwa transportowego AN-225 Mriya.

Są ku temu wszelkie powody — dokumentacja projektowa, naukowa i techniczna. A co najważniejsze — dyspozycyjność, wielkie pragnienie i inspiracja zespołu ANTONOV.

Czytaj również: Lotniczka wydalona z Włoskich Sił Powietrznych walczy u boku Ukraińców

Istotnym jest fakt, że Antonov An-225 jako jedyny był zdolny do przewożenia ładunków ponadgabarytowych i był przystosowany do transportu ciężkiego. Tym samym zniszczenie maszyny spowodowało zastoje w przewozach cargo, ponieważ nie można z dnia na dzień zastąpić tej luki innymi modelami.

Dlaczego Antonov An-225 nie opuścił Ukrainy?

Firma poinformowała również, dlaczego An-225 pozostawał w hangarze. Okazało się, że samolot przechodził serwis, który jest niezbędny pod kątem bezpieczeństwa lotów. Ponadto wieczorem 23 lutego 2022 r. ponownie zamontowano w nim szósty silnik, który był poddawany niezbędnym pracom konserwacyjnym. Maszyna miała odlecieć do Lipska następnego dnia, ale rosyjska inwazja na Ukrainę uniemożliwiła tę operację.

Oprócz zniszczenia An-225 na lotnisku w Hostomelu, Rosjanie zniszczyli także An-26, który służył do szkolenia nawigatorów oraz transportowiec An-74.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button