Antonov, to ukraińska firma cargo, której najbardziej znany model An-225 został zniszczony przez Rosjan. Jako największy samolot na świecie „Mrija” przez lata przewoziła dziesiątki towarów na całym świecie. Okazuje się, że jednostka znowu może zacząć latać — ponieważ producent zadecydował o międzynarodowej zbiórce. Koszt wybudowania maszyny jest ogromny, ale tysiące ludzi na całym świecie jest chętnych ponieść takie zobowiązanie.
Antonov An-225 Mriya zostanie odbudowany? Ruszyła zbiórka pieniędzy
Antonov An-225 Mriya („Marzenie”) był jednym z najpopularniejszych samolotów cargo na świecie. I choć wybudowano go 21 grudnia 1988, to wszędzie gdzie się zjawił, pojawiało się mnóstwo osób, które z zapartym tchem go obserwowały. Jednostka ta była jedyna na świecie, a jej ogromne wymiary zawsze robiły wrażenie. Mówimy to o długości samolotu, która wynosiła 84 metrów oraz rozpiętość skrzydeł, która miała aż 88 metrów.
Russian State TV report from Gostomel Airport in Kyiv. Sadly An-225 completely destroyed. pic.twitter.com/9kN04Gkz91
— Aldin 🇧🇦 (@tinso_ww) March 4, 2022
Wszystko to jednak się skończyło, kiedy 27 lutego wojska rosyjskie zbombardowały lotnisko Hostomel obok Kijowa, gdzie samolot stacjonował.
Czytaj więcej: Największy samolot na świecie Antonov AN-225 zniszczony przez Rosjan
Jednakże wszystko to może się zmienić, ponieważ Antonov Company ogłosiła międzynarodową zbiórkę na rzecz odbudowania samolotu. I mówimy tu o ogromnej kwocie, ponieważ suma, jaką potrzeba do odbudowania samolotu to nawet 3 mld dolarów. Właśnie taka suma została
Antonov An-225 znowu będzie latać? Jest promyk nadziei
Nie ma co również ukrywać, że An-225 był symbolem Ukrainy, dlatego tysiące osób z całego świata chętnie dorzucają swoje pieniądze na odbudowanie samolotu. Firma w oficjalnym oświadczeniu przekonuje, że:
[…] AN-225 ustanowił 240 niepobitych rekordów świata. Oprócz dobrze znanego transportu ładunków cywilnych i humanitarnych samolot AN-225 ma możliwość poziomego wystrzeliwania statków kosmicznych i rakiet w locie, oraz transportu niektórych rodzajów ładunków na górze kadłuba. Przez 34 lata samolot AN-225 nie miał sobie równych i zdobył światowy podziw i szacunek.
Pomimo trudnych czasów, zespół ANTONOV stanowczo uważa za konieczne, aby zapobiec całkowitej bezpowrotnej utracie legendarnego samolotu jako jednego z symboli nowoczesności i rozpocząć odrodzenie flagowego okrętu lotnictwa transportowego AN-225 Mriya.
Są ku temu wszelkie powody — dokumentacja projektowa, naukowa i techniczna. A co najważniejsze — dyspozycyjność, wielkie pragnienie i inspiracja zespołu ANTONOV.
Czytaj również: Lotniczka wydalona z Włoskich Sił Powietrznych walczy u boku Ukraińców
Istotnym jest fakt, że Antonov An-225 jako jedyny był zdolny do przewożenia ładunków ponadgabarytowych i był przystosowany do transportu ciężkiego. Tym samym zniszczenie maszyny spowodowało zastoje w przewozach cargo, ponieważ nie można z dnia na dzień zastąpić tej luki innymi modelami.
😨 NO NO NO NO…
Currently, until the #AN225 has been inspected by experts, we cannot report on the technical condition of the aircraft.
Please wait for the official announcements about the condition of the aircraft#StopRussia #Ukraine https://t.co/pEXDanePTw
— ANTONOV Company 🇺🇦 (@AntonovCompany) March 3, 2022
Dlaczego Antonov An-225 nie opuścił Ukrainy?
Firma poinformowała również, dlaczego An-225 pozostawał w hangarze. Okazało się, że samolot przechodził serwis, który jest niezbędny pod kątem bezpieczeństwa lotów. Ponadto wieczorem 23 lutego 2022 r. ponownie zamontowano w nim szósty silnik, który był poddawany niezbędnym pracom konserwacyjnym. Maszyna miała odlecieć do Lipska następnego dnia, ale rosyjska inwazja na Ukrainę uniemożliwiła tę operację.
This is how the #Gostomel airport looks now, where the wreckage of the An-225 "Mriya" plane is located. pic.twitter.com/u6pAIJjx7k
— NEXTA (@nexta_tv) April 1, 2022
Oprócz zniszczenia An-225 na lotnisku w Hostomelu, Rosjanie zniszczyli także An-26, który służył do szkolenia nawigatorów oraz transportowiec An-74.
Znajdziesz nas w Google News
3 Komentarze