Kolejowy

Prawidłowe serwisowanie pojazdów szynowych – dobre praktyki

Pojazdy szynowe stanowią jeden z elementów naszej codzienności. Przewożą one ludzi, surowce i różnorodne towary, a często stanowią również część infrastruktury administracyjnej, likwidującej awarie czy skutki wypadków na torowiskach. Choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, pojazdy szynowe pełnią istotne funkcje, a my pośrednio lub bezpośrednio z nich korzystamy. Dlatego właśnie tak istotne jest, by były one w prawidłowy, rzetelny i odpowiedzialny sposób serwisowane. Co to jednak w praktyce oznacza?

Prawidłowe serwisowanie pojazdów szynowych powinno być istotną kwestią dla wszystkich. Pojazdy szynowe to przecież nie tylko tramwaje czy pociągi osobowe, ale również cysterny przewożące różnorodne płyny i gazy, pociągi towarowe transportujące węgiel czy drewno, a nawet pojazdy działające w sferze administracyjnej – a więc mobilne pojazdy biorące udział w naprawach torowisk i innych pojazdów.

Ich odpowiednie funkcjonowanie to klucz do sprawnej komunikacji i przepływu towarów. Zapewnić je może przede wszystkim prawidłowe serwisowanie. Na czym ono polega?

Jakie są dobre praktyki serwisowania pojazdów szynowych?

Aby pojazdy szynowe mogły sprawnie działać, a ich serwisowanie było skuteczne i efektywne, należy przestrzegać 3 głównych zasad. Oto one:

1) Serwisowanie specjalistyczne, zgodne z wytycznymi producenta, przeprowadzane przez profesjonalistów

Trudno jest nie zgodzić się, że pojazdy szynowe są specyficznym typem maszyn, który wymaga równie wyjątkowego podejścia. Zapewnić je mogą wyłącznie profesjonaliści, którzy specjalizują się w tego rodzaju serwisie.

Specjaliści w zakresie napraw i przeglądów pociągów, tramwajów i innych pojazdów posiadają potrzebną wiedzę do tego, by przeprowadzić rzetelny serwis i wziąć odpowiedzialność za jego efekty. Powinni oni znać aktualne przepisy w zakresie ruchu torowego i wymogi odnośnie kwestii techniczno-prawnych. Co więcej – zaznajomieni są oni z wytycznymi producentów maszyn i części, dzięki czemu są w stanie wykonać szereg napraw zgodnych z zasadami.

2) Regularność przeglądów i serwisowania

Administrując flotę pojazdów szynowych, należy zwracać szczególną uwagę na terminy – zarówno przeglądów, jak i przydatności poszczególnych części wchodzących w skład wyposażenia pojazdów. Niektóre z nich posiadają odgórnie ustalony czas eksploatacji, po którym muszą być – zgodnie z prawem – wymienione. We wszystkich przypadkach jest to 8 lat lub przebieg 1,2 mln km (w układzie co wystąpi najpierw).

Poza konkretnym serwisowaniem w przypadku wystąpienia usterek i awarii bardzo istotne jest również przeprowadzanie regularnych przeglądów, dzięki którym możliwe jest wyeliminowanie potencjalnych zagrożeń dla prawidłowego funkcjonowania pojazdów i poszczególnych części ich wyposażenia. Rzetelnie przeprowadzane przeglądy zdecydowanie przyczynią się do obniżenia liczby przypadków wymagających natychmiastowego serwisu.

3) Stosowanie oryginalnych części, a nie wadliwych zamienników

Niestety, często administratorzy pojazdów szynowych decydują się na stosowanie w serwisowanych pojazdach części zamiennych, które mają naśladować części oryginalne. Choć rozwiązanie to jest pozornie tańsze, w przyszłości może przynieść dodatkowe koszty, gdy zamienniki okażą się mniej wytrzymałe i ulegną szybszej eksploatacji.

Zobacz także: Japonia wprowadziła pierwszy prawdziwy autobus szynowy do transportu

Dodatkowo – zazwyczaj produkcja zamienników odbywa się bez konsultacji z producentem całego pojazdu, przez co nie ma mowy o dokładnym odwzorowaniu parametrów i właściwości technicznych części oryginalnych. Choć z zewnątrz zamienniki często przyjmują wygląd identyczny do wzorów, w praktyce mogą cechować się na przykład innym składem mieszanki gumowej, co wpływa na ich żywotność i bezpieczeństwo zastosowania.

Zasada ta jest oczywiście najważniejsza w przypadku części pneumatycznych i gumowo-metalowych zawieszenia pojazdów, które mają realny wpływ na poziom bezpieczeństwa użytkowania pojazdów.

Części oryginalne i dobre jakościowo zawsze powinny posiadać szereg certyfikatów, a także badań, dzięki którym już na etapie projektowania możliwe jest wychwycenie potencjalnych błędów i zagrożeń, i poprawienie ich budowy, składu czy kształtu. Wieloletnie doświadczenie renomowanych producentów jest tu nieocenione.

Gdzie szukać odpowiednich części do serwisowania pojazdów szynowych?

Poszukując oryginalnych i sprawdzonych części potrzebnych do przeprowadzenia prawidłowego serwisu pojazdów szynowych, warto skupić się na ofertach firm zaufanych i cieszących się doświadczeniem. Jednym z najlepszych wyborów może tu być MMR Group TransComfort.

Firma stawia na jakość i bezpieczeństwo, dlatego podejmuje współpracę wyłącznie z producentami części gumowo-metalowych, którzy mają ugruntowaną pozycję na rynku, a których produkty są przebadane i dopracowane pod każdym względem. Warto pamiętać, jak istotna jest ponadto kwestia edukacyjna, o którą MMR Group TransComfort dba, regularnie uświadamiając serwisy o słuszności stosowania części oryginalnych.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button