Toyota opracowała zbiorniki magazynujące wodór dla dużych pojazdów. Przełom w branży?
Toyota opracowała zbiorniki magazynujące wodór, które mają mieć szerokie zastosowanie w transporcie oraz produkcji przemysłowej. Projekt oparto o technologię kompozytowych zbiorników, która była wykorzystywana w obu generacjach sedana Mirai.
Toyota opracowała zbiorniki magazynujące wodór
Japońska korporacja motoryzacyjna zaprojektowała zaawansowany moduł wysokociśnieniowy służący do magazynowania wodoru. Urządzenie może zasilać ogniwa paliwowe nie tylko w ciężarówkach, ale również w autobusach, pociągach czy stacjonarnych generatorach prądu. Moduł został zaprezentowany podczas expo w Tokio i ma zostać zastosowany po raz pierwszy podczas tegorocznych wyścigów Super Taikyu Series.
Według oficjalnego komunikatu Toyoty, w koncepcyjnym module zastosowano zbiorniki o 3,5 razy większej pojemności niż w Toyocie Mirai. Każdy z nich ma długość 2192 mm i średnicę 486 mm, dzięki czemu może pomieścić do 9,1 kg wodoru pod ciśnieniem 70 MPa. Dla kontrastu zainstalowany wzdłuż pojazdu zbiornik z Toyoty Mirai drugiej generacji ma długość 1533 mm i średnicę 299 mm oraz mieści 2,6 kg wodoru pod tym samym ciśnieniem.
Zobacz także: Toyota wznawia produkcję po ataku hakerskim, który zatrzymał produkcję w japońskich fabrykach
Zobacz także: Inwestycje w Namibii: kraj chce stać się supermocarstwem wodorowym!
Wodór przyszłością bezemisyjnego transportu
Moduł został zaprojektowany w trzech wersjach, dzięki czemu ma być uniwersalny. Według Toyoty w przyszłości zbiorniki mają umożliwić bezpieczne i łatwe użytkowanie bezemisyjnego zasilania w wielu dziedzinach, zarówno w branży transportowej (w ciężarówkach, autobusach, pociągach i statkach), jak i w portach morskich, zakładach produkcyjnych czy magazynach jako stacjonarne źródło prądu. Tym samym generowanie energii z wodoru będzie się odbywać daleko od miejsca produkcji i masowego przesyłu.
Koncepcja będzie dopracowywana przez Japończyków, aby mogła w przyszłości ruszyć produkcja seryjna. Wodór ma stanowić przyszłość globalnej branży transportowej. Toyota podaje, że inspiracją do opracowania urządzenia było wzmożone zainteresowanie ze strony partnerów zewnętrznych, którzy chcieli zastosować rozwiązania wodorowe w portach, transporcie lądowym oraz morskim. Z racji, że w różnych dziedzinach obowiązują różne wymogi bezpieczeństwa, opracowano standaryzowany model, odpowiadający potrzebom wielu branż.
Znajdziesz nas w Google NewsToyota liderem sprzedaży w USA. General Motors został zdetronizowany!
6 Komentarze