E-commerce

Polacy kochają zakupy online! E-commerce w Polsce rośnie w siłę

Rynek e-commerce w Polsce szybko wdrożył strategię omnichannel

Nowa analiza przeprowadzona przez sieć partnerską Admitad wskazuje na duży skok wydatków polskich konsumentów dokonujących zakupów na platformach handlowych, przekraczający w minionym roku 20%. Ten trend podkreśla rosnącą siłę e-commerce w Polsce, nawet w obliczu trudności gospodarczych. Na skalę globalną sprzedaż na platformach handlowych zanotowała w ubiegłym roku wzrost o 7%.

Silny e-commerce w Polsce

Admitad, firma specjalizująca się w marketingu partnerskim, przeanalizowała ponad 120 milionów ubiegłorocznych zamówień złożonych w marketplace’ach na całym świecie oraz ponad 32 miliony takich zamówień w Polsce. Celem tego badania było zidentyfikowanie kluczowych zmian, które zaszły w sektorze e-commerce w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a także porównanie nawyków zakupowych polskich konsumentów z globalnymi trendami. Wyniki analizy, obejmujące dane z ponad 150 platform handlowych, w tym międzynarodowych gigantów takich jak Alibaba i Amazon, oraz wiodących polskich platform, rzucają światło na obecne preferencje konsumentów i prognozują, jakie kierunki będą kształtować świat e-commerce w 2024 roku.

Mimo niższej siły nabywczej, polscy klienci zwiększają swoje wydatki na platformach handlowych zdecydowanie szybciej niż średnia światowa. Wzrost ten sięgnął ponad 20%, podczas gdy globalna średnia wynosiła 7%. Przeciętna wartość zamówienia w Polsce wyniosła około 70 zł (około 18 dolarów), co jest tylko nieznacznie niższą kwotą niż światowa średnia, która wynosiła 21 dolarów. Segment modowy nadal utrzymuje się jako najczęściej wybierana kategoria zakupów w Polsce, odpowiadając za 36% wszystkich transakcji na platformach handlowych. Inne popularne kategorie obejmują artykuły do domu i ogrodu, elektronikę oraz produkty z dziedziny kosmetyki. Udział w sprzedaży kategorii produktów:

  • Moda 36%
  • Dom i ogród 14,9%
  • Elektronika 12,2%
  • Kosmetyki i uroda 6%
  • Sport 5,8%
  • Zabawki i hobby 5,5%
  • Motoryzacja 3,7%
  • Artykuły dziecięce 3,5%
  • Narzędzia 2,8%
  • Oświetlenie 2,4%
  • Inne 7,2%

Czytaj też: Preferencje zakupowe młodych uległy zmianie. E-commerce jest częścią życia

Na lokalnym rynku zauważalne są pewne subtelne różnice. Polscy konsumenci zwiększyli swoje zakupy w kategorii mody i artykułów sportowych o kilka procent, podczas gdy mniejsze zainteresowanie wykazywały artykuły gospodarstwa domowego i elektronika. Inne zauważalne trendy obejmują wzrost sprzedaży w kategoriach takich jak obuwie (+29%), akcesoria i materiały elektroniczne (+28%), oświetlenie (+25%), AGD (+15%) oraz produkty dla dzieci (+12%). Natomiast najszybszy wzrost sprzedaży w minionym roku odnotowano w przypadku zabawek, artykułów sportowych oraz produktów motoryzacyjnych. Wzrost sprzedaży kategorii produktów:

  • Zabawki i hobby +32%
  • Sport +29%
  • Motoryzacja +22%
  • Moda damska +20%
  • Dom i ogród +17%

Polacy poszukują okazji

Rynek e-commerce w Polsce szybko wdrożył strategię omnichannel, umożliwiając klientom nie tylko zakupy przez przeglądarkę internetową, lecz także za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Według badań przeprowadzonych przez Admitad, rozwój kanału mobilnego jest bardziej dynamiczny niż światowa średnia. Udział zakupów mobilnych na całym świecie wzrósł z 22% do 34%, a w Polsce z 29% do 44%. Polacy często poszukują okazji online, szukając kodów rabatowych do wykorzystania na popularnych platformach. To ma szczególne znaczenie w okresach wysokiej inflacji i wzrastającej świadomości konsumentów. W Polsce sprzedaż korzystająca z kodów rabatowych i kuponów dynamicznie rośnie, a liczba zamówień z ich wykorzystaniem wzrosła o 20% w porównaniu z poprzednim rokiem, co stanowi dwa razy większy wzrost niż światowa średnia.

Czytaj też: Redystrybucja w Polsce to nieśmieszny żart. Traci klasa średnia, zyskują najbogatsi

Praktycznie wszystkie obecne na polskim rynku platformy handlowe posiadają własne programy afiliacyjne, które zarządzają zarówno samodzielnie, jak i jako reklamodawcy w sieciach partnerskich. Według danych Admitad, programy partnerskie platform e-commerce przyciągnęły o 10% więcej wydawców niż rok wcześniej, a ich dochody wzrosły o 49%. Wzrost zarobków partnerów afiliacyjnych jest rezultatem zwiększonej sprzedaży poprzez kanał afiliacyjny, co sugeruje, że rola tego kanału w strategii biznesowej platform handlowych będzie nadal rosnąć.

Polacy wciąż wydają na zakupy mniej niż bogate kraje, lecz ta luka szybko się zmniejsza. Rozwijamy się szybciej niż średnia światowa, szczególnie w zakresie zakupów mobilnych i korzystania z okazji zakupowych, takich jak kupony rabatowe. Polska, z dynamicznie rozwijającym się sektorem e-commerce, staje się kluczowym graczem na europejskim rynku zakupów online, co otwiera nowe możliwości dla sprzedawców i marketplace’ów działających w tym regionie. Sieci partnerskie, jak Admitad, widzą te możliwości i dlatego wspierają platformy sprzedażowe – komentuje wyniki badań Anna Datsiuk, Head of Admitad Polska.

Amazon znów stawia na AI! Sztuczna inteligencja opisze Ci produkt

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button