DrogowyIntermodalnyTransport

XPO Logistics Inc. rezygnuje z działalności w Europie

Firma XPO Logistics Inc. ogłosiła we wtorek, że prowadzi zaawansowane rozmowy w sprawie sprzedaży północnoamerykańskiego biznesu intermodalnego. Ponadto chce przekształcić swoje firmy pośredniczące w sprzedaży samochodów ciężarowych i inne powiązane działalności oraz zrezygnować z działalności w Europie.

XPO Logistics Inc. rezygnuje z działalności na europejskim rynku

Firma XPO Logistics Inc. ujawniła, że prowadzi zaawansowane rozmowy z niezidentyfikowanym nabywcą w sprawie sprzedaży północnoamerykańskiej działalności intermodalnej i spedycyjnej, która w ubiegłym roku przyniosła ok. 1,2 mld dolarów przychodu, i posiada 44 lokalizacje w Ameryce Północnej. Według informatorów, sprzedaż działalności intermodalnej, o ile do niej dojdzie, powinna zostać sfinalizowana w ciągu najbliższych trzech do czterech tygodni. Jeśli transakcja nie dojdzie do skutku, działalność ta zostanie włączona do podziału spółki, który ma nastąpić w czwartym kwartale 2022 roku. Firma poinformowała, że jej działalność w zakresie transportu zarządzanego i spedycji zostanie włączona do przekształconej spółki. Połączone segmenty wygenerowały w 2021 r. przychody w wysokości 4,8 mld dolarów.

Firma rozważa sprzedaż lub wprowadzenie na giełdę swojego europejskiego biznesu, który wygenerował około 3,1 mld dolarów przychodów w 2021 roku. Większość działalności europejskiej XPO pochodziła z części transportowej dawnej spółki Norbert Dentressangle S.A., francuskiej firmy transportowo-logistycznej, którą XPO nabyło w 2021 roku za 3,5 miliarda dolarów. Europejski biznes logistyczny Dentressangle’a ostatecznie przekształcił się w GXO Logistics Inc.

Jeśli te liczne transakcje pójdą zgodnie z planem, XPO Logistics Inc. uprości swoją działalność do tego stopnia, że stanie się samodzielnym przewoźnikiem LTL. Brad Jacobs, Prezes i Dyrektor Generalny XPO, od lat dąży do podniesienia wyceny XPO do poziomu, na którym znajduje się Old Dominion Freight Line Inc. i Saia Inc., z których obie są zasadniczo dostawcami typu pure-play [firma, która skupia się wyłącznie na jednym rodzaju produktu lub usługi] i osiągają lepsze wyniki niż XPO. Na przykład wskaźnik operacyjny LTL XPO, czyli stosunek kosztów do przychodów, miał wynieść w pierwszym kwartale 86,3%, co oznacza poprawę w stosunku do poprzedniego kwartału. Z kolei Old Dominion w czwartym kwartale zanotował wskaźnik operacyjny na poziomie 73,4%, co jest wartością niespotykaną w przypadku przewoźników LTL.

Przed przekształceniem GXO Jacobs argumentował, że XPO przez długi czas była karana „dyskontem konglomeratu”, ponieważ analitycy i inwestorzy mieli trudności z wyceną wielu ruchomych części spółki. Po przekształceniu GXO uwaga zwróciła się na możliwość sprzedaży lub wydzielenia aktywów XPO innych niż LTL w celu dalszego uproszczenia oferty wartości dla Wall Street.

Czytaj też: Strajk kierowców w Hiszpanii zakłóca przemysł spożywczy

Działalność firmy osiągała do tej pory dobre wyniki

Spółka twierdzi, że łączna wycena handlowa obu biznesów powinna przewyższyć cenę, po której akcje XPO byłyby notowane, gdyby działalność pozostała połączona. Akcje XPO skoczyły o prawie 9% po wzroście o 2,7% podczas normalnej sesji giełdowej. Akcje, które w momencie przekształcenia GXO kosztowały około 90 dolarów, spadły w ostatnich tygodniach do około 60 dolarów za akcję.

W ostatnich kwartałach działalność brokerska firmy osiągała dobre wyniki, wykorzystując sprzyjające warunki makroekonomiczne i solidną technologię do osiągnięcia wysokiego poziomu rentowności. W czwartym kwartale tego roku segment ten odnotował 36-procentowy wzrost przychodów brutto do poziomu 846 mln dolarów. Przychody netto, definiowane jako przychody brutto pomniejszone o koszty transportu i usług, wzrosły o 10% do 128 mln dolarów. Działalność brokerska firmy wygenerowała 4,8 mld dolarów przychodu w roku 2021, o 700 mln dolarów więcej niż segment LTL.

Działalność LTL firmy wygenerowała 618 mln dolarów zysku operacyjnego i 904 mln dolarów skorygowanego zysku przed potrąceniem odsetek, podatków, deprecjacji i amortyzacji. XPO Logistics Inc. oczekuje, że w tym roku operacja LTL osiągnie 1 mld dolarów skorygowanego zysku EBITDA. We wtorkowym komunikacie XPO potwierdziło swoje prognozy na pierwszy kwartał i cały rok, które opublikowało miesiąc temu.

Przekształcona spółka będzie miała siedzibę w Charlotte, w Karolinie Północnej, gdzie XPO ma już spory zasięg.

Czytaj też: Cena baryłki ropy WTI spadła poniżej 100 dolarów

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button