PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
MorskiTransport

Duńczycy kupują statki na zielone paliwo. Będzie bardziej eko?

Duńskie firmy żeglugowe składają zamówienia na nowe statki w wielu różnych segmentach

Nowe statki, budowane dla duńskich firm żeglugowych, będą mogły wykorzystywać zielone paliwo. Obecnie duńskie firmy żeglugowe posiadają 67 nowych statków w księdze zamówień, które zostaną dostarczone z stoczni na całym świecie w nadchodzących latach. Ponad 52% tych statków będzie pływać na zielonych paliwach.

Duńskie firmy inwestują w statki na zielone paliwo

Duńskie firmy żeglugowe składają zamówienia na nowe statki w wielu różnych segmentach. Większość z nich to kontenerowce, ale holowniki również cieszą się dobrą kondycją.

Duńskie firmy żeglugowe naprawdę zobowiązały się do zielonej transformacji. To bardzo istotny rozwój, gdyż ponad 80% nowej ładowności to statki na zielone paliwo. Nowe jednostki zastąpią również starsze i mniej efektywne energetycznie statki – powiedział Jacob K. Clasen, CEO Danske Rederier.

Czytaj też: Maersk wznowi żeglugę przez Morze Czerwone! USA ratują sytuację

Jak informuje portal Offshore Energy, wcześniej w tym roku duńska firma żeglugowa AP Møller-Mærsk zleciła zbudowanie pierwszego na świecie kontenerowca, Laura Mærsk, który może pływać na zielonym e-metanolu. Co więcej, Maersk przygotowuje się do odbioru swojego pierwszego dużego kontenerowca zasilanego metanolem.

Statek kontenerowy, budowany przez Hyundai Heavy Industries (HHI) w Korei Południowej, ma nominalną pojemność 16 000 TEU i jest wyposażony w silnik dual-fuel umożliwiający żeglugę na metanolu, biodieslu oraz konwencjonalnym paliwie bunkrowym.

Czytaj też: ORLEN inwestuje w magazynowanie CO2 w Norwegii

Statek został zwodowany w październiku 2023 roku. W chwili wejścia do eksploatacji będzie drugim na świecie statkiem kontenerowym, który może pływać na zielonym metanolu. Pierwszym jest feeder Laura Maersk.

Dania dąży do zielonej transformacji żeglugi

Wśród duńskich jednostek na zielone paliwo znajduje się również statek obsługowy (SOV), który ESVAGT i Ørsted planują odebrać w 2024 roku. Jak informuje portal Offshore Energy, będzie to pierwszy na świecie statek tego typu, który może pływać na zielonych paliwach.

Dania stoi na czele zielonej transformacji żeglugi, i mam nadzieję, że możemy zainspirować wiele innych państw morskich, aby podążały tą samą drogą. Nasza branża ponosi odpowiedzialność za trzy procent światowych emisji gazów cieplarnianych, więc mamy ogromną odpowiedzialność, aby zapewnić, że przyszłość żeglugi będzie zielona. Możemy i musimy zrealizować porozumienie IMO, aby osiągnąć neutralność klimatyczną żeglugi do 2050 roku. Aby osiągnąć ambitny cel klimatycznej neutralności, światowa branża żeglugi będzie potrzebować ogromnych ilości zielonych paliw. Nasze zapotrzebowanie na te paliwa pomoże tworzyć i napędzać opłacalny rynek nowych, zielonych paliw, na korzyść wszystkich – powiedziała Anne H. Steffensen, CEO Danish Shipping.

Podczas COP28 w Dubaju gigant żeglugi Maersk, wspólnie z grupą innych firm żeglugowych, podpisał deklarację wzywającą do konkretnych środków regulacyjnych potrzebnych do przyspieszenia zielonej transformacji tej branży. Tego samego dnia duński rząd ogłosił, że Dania i Stany Zjednoczone połączą siły z Maersk McKinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, aby finansować i realizować wstępne studium dotyczące zielonych korytarzy.

Ekologiczne kontenerowce podbijają rynek! Dane nie zostawiają złudzeń!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button