KolejowyTransport

Przebudowa Dworca Zachodniego postępuje – otwarto nowy peron

Od 13 marca przebudowa Dworca Zachodniego ruszyła kolejny krok do przodu. Otwarto do użytku nowy peron ósmy, a tym samym stacja ma oddane do użytku już trzy z dziewięciu nowych peronów. Chociaż otwarcie nowego peronu zbiegło się ze zmianą rozkładu, póki co pozostanie on w rezerwie dla – jak to ujęto – „nieplanowanych” sytuacji. 

Nowy peron na stacji Warszawa Zachodnia

13 marca, na Dworcu Zachodnim otwarto do użytku nowy peron nr 8. Oprócz samego peronu, wybudowano również prowadzące do niego nowe tory, sieć trakcyjną oraz zmodernizowano system zarządzania ruchem. Jak wskazuje inwestor, nowy peron ma możliwość obsługi pociągów jadących w kierunku Warszawy Wschodniej i Łodzi. Tak samo jak dwa ukończone w styczniu i lutym nowe perony (nr 6 i 7), ma 400 metrów długości i znajduje się pod pełnym zadaszeniem. Ukończono również pełne oznakowanie i tablice informacyjne o kursujących pociągach.

Zobacz również: Kolej Dużych Prędkości Warszawa – Łódź powstanie do 2027 roku

Póki co peron ma jednak pozostawać w zasadzie nieużywany na tym etapie przebudowy, a wykorzystywany będzie w sytuacjach – jak określił inwestor – „nieplanowanych”. Najprawdopodobniej zostanie włączony do szerszego użytku w trakcie dalszych etapów prac, w tym przebudowy kolejnych peronów.

Przebudowa Dworca Zachodniego postępuje również poza peronami

Na terenie stacji wykonawca – spółka Budimex – przygotował do tej pory około 8 kilometrów torów i sieci trakcyjnej. Zamontowano już 43 rozjazdy. Zaawansowana jest również budowa lokalnego centrum sterowania (LCS) z komputerowymi urządzeniami. LCS zapewni sprawne i bezpieczne kierowanie ruchem na zmodernizowanej stacji.

Zobacz również: Najbardziej zrównoważony transport jest w Helsinkach. Warszawa zajęła 4 miejsce

Postępują obecnie prace przy połączeniu linii obwodowej (wraz z oddalonym od Dworca Zachodniego o około 400 metrów peronem nr 9, który również jest remontowany) z linią radomską. Przygotowana jest nowa konstrukcja, która umożliwi bezkolizyjny przejazd pociągów. Ciężki sprzęt demontuje także zbędne obiekty i przejazdy nad torami w kierunku stacji Warszawy Włochy. Prace trwają obecnie również przy przejściu podziemnym i kładce nad torami, które połączą perony.

Najnowocześniejszy dworzec w Polsce

Przebudowa Dworca Zachodniego ma kosztować około 2 mld zł. Projekt ma zapewniać wysoki komfort podróży. Wszystkie perony będą w pełni zadaszone, a każdy będzie miał zapewniony dostęp do schodów ruchomych, wind oraz systemu dynamicznej informacji. Szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów, a tunel pod stacją o długości około 700 metrów połączy każdy peron (włącznie z odseparowanym do tej pory peronem nr 9). W przejściu podziemnym znajdą się również lokale usługowe.

Jak będzie wyglądał nowy dworzec kolejowy w Olsztynie?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button