KolejowyTransport

Siemens dostarczy do Bawarii pociąg napędzany wodorem

Już w 2023 r. Siemens dostarczy pociąg napędzany wodorem. Wynika to z umowy, którą niedawno podpisali Siemens Mobility i Bayerische Regiobahn. Pociąg zostanie zaprezentowany już wiosną tego roku, a pierwsze testy na trasie kolejowej rozpoczną się w przyszłym. 

Siemens dostarczy swój pierwszy pociąg napędzany wodorem

Siemens Mobility i bawarski operator kolejowy – Bayerische Regiobahn podpisali umowę dotyczącą wdrożenia pierwszego wodorowego pociągu Siemensa w Bawarii. Umowa jest kontynuacją listu intencyjnego podpisanego przez wszystkich uczestników w lipcu 2021 roku. Efektem tego kontraktu będzie dwuczłonowy zespół trakcyjny najnowszej generacji Mireo Plus H, który zostanie zaprezentowany publicznie wiosną 2022 r. Pociąg napędzany wodorem będzie testowany m.in. na trasie Augsburg-Füssen już od połowy 2023 r. Pilotażowa eksploatacja w bawarskiej sieci kolejowej jest planowana na okres 30 miesięcy. Strony umowy planują, że pociąg zostanie oficjalnie wprowadzony do ruchu pasażerskiego od stycznia 2024 roku.

Czym się będzie charakteryzował?

Pojazd napędzany wodorem jest opracowywany na podstawie platformy Mireo Plus firmy Siemens Mobility. Głównym elementem wodorowego napędu trakcyjnego są zamontowane na dachu ogniwa paliwowe. System obejmuje również najnowszą generację podpodłogowych akumulatorów dostarczonych przez firmę Saft. Pociąg ten jest modyfikacją udanej platformy pociągów regionalnych Mireo, która jest dostępna w wersji zasilanej z akumulatorów oraz z konwencjonalnym napędem elektrycznym.

Zobacz również: Coradia iLint – pierwszy pociąg wodorowy na świecie testowany w Polsce

Albrecht Neumann, CEO pionu taboru w Siemens Mobility GmbH w ten sposób wypowiedział się o nowym modelu, podkreślając zarazem jego ekologiczny napęd wodorowy:

Nasz Mireo Plus H to pojazd najnowszej generacji napędzany wodorem. Charakteryzuje się dużą mocą napędową, doskonałymi możliwościami przyspieszania i dużym zasięgiem działania. Dzięki niemu transport kolejowy stanie się szybszy, bardziej wydajny, przyjazny dla środowiska i wygodniejszy. Napęd wodorowy jest bezemisyjną, zaawansowaną formą napędu dla pociągów, która dekarbonizuje transport kolejowy i w znacznym stopniu przyczynia się do osiągnięcia naszych celów klimatycznych.

Bawaria inwestuje w wodorowy transport

Nowy pociąg napędzany wodorem jest odzwierciedleniem działań Niemiec i Bawarii zmierzających do obniżenia emisji w transporcie lądowym, z odległym celem neutralności klimatycznej transportu do 2040 r. Umowa podpisana z Siemensem została pozytywnie przyjęta przez bawarskie władze.

Zobacz również: Niemcy zamknęli elektrownie atomowe. Teraz ponoszą miliardowe koszty

Hubert Aiwanger, minister gospodarki Bawarii podkreślił znaczenie wodoru dla przyszłości swojego landu:

Zielony wodór staje się kluczowym filarem kompleksowej ochrony klimatu w obszarach transportu, przemysłu i energetyki. Jako minister gospodarki i energii cieszę się, że nasza bawarska strategia wodorowa może w coraz większym stopniu odnosić się do konkretnych kwestii. Pociąg ten jest ważną częścią tej strategii w kierunku „zwrotu w transporcie” z wykorzystaniem wodoru, dlatego też promujemy ten projekt. Jestem przekonany, że dzięki przyjaznym dla środowiska napędom wodorowym możemy znacznie ograniczyć emisję zanieczyszczeń w transporcie towarowym i kolejowym oraz przyczynić się do dekarbonizacji. Można również zmniejszyć jednostronną zależność od dostaw energii i rozpowszechnić ją w wielu regionach świata.

Zobacz również: Hiszpański CAF przetestuje pociąg z napędem wodorowym

Również bawarski minister transportu, Christian Bernreiter wiąże nadzieje z technologią wodorową:

Jestem bardzo zadowolony, że już wkrótce będziemy mogli wprowadzić tę innowacyjną technologię w Bawarii i przetestować ją w regularnej eksploatacji. Ściśle współpracujemy z naszymi partnerami nad uruchomieniem tego projektu, ponieważ jesteśmy przekonani, że napęd wodorowy może również przyczynić się do rozwoju atrakcyjnego, a nawet neutralnego dla klimatu pasażerskiego transportu kolejowego. Naszym celem jest osiągnięcie tego celu najpóźniej do roku 2040. Wsparcie Bawarii dla projektu pilotażowego w wysokości kilku milionów euro jest więcej niż dobrą inwestycją.

Zobacz również: Na niemieckie tory wyjedzie pierwszy autonomiczny pociąg pasażerski

Zielona transformacja w transporcie jest w przypadku Niemiec niezbędna do spełnienia założonych celów klimatycznych. W 2045 r. nasz zachodni sąsiad chce osiągnąć neutralność klimatyczną, co nie będzie możliwe bez radykalnego obniżenia emisji w transporcie lądowym. Nowy pociąg napędzany wodorem będzie również zbieżny z niemiecką strategią wodorową, zakładającą duże inwestycje w produkcję „zielonego” wodoru z odnawialnych źródeł energii.

Niemcy: Na tory wyjadą pierwsze pociągi napędzane wodorem

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button