DrogowyTransport

Sprzedaż samochodów w Niemczech znowu wzrosła

Eksperci jednak ostrzegają przed problemami branży w nadchodzących miesiącach

W lutym br. sprzedaż samochodów w Niemczech wzrosła w porównaniu do tego samego miesiąca rok wcześniej o 3,2 proc. Ten wynik jest kontynuacją dobrych rezultatów branży ze stycznia. Niemniej jednak, w konflikt na Ukrainie i idące za nim kryzys na rynkach surowcowych i sankcje może przerwać dobrą passę niemieckiej motoryzacji.

Sprzedaż samochodów w Niemczech znowu w górę

W lutym br., w Niemczech zarejestrowano 200 512 nowych samochodów osobowych. Było to o 3,2 proc. więcej niż w tym samym miesiącu w ubiegłym roku. Jest to kontynuacja wzrostów ze stycznia br., kiedy wzrost wyniósł 8,5 proc. r/r. Zdecydowaną większość z nowych aut stanowiły samochody służbowe. Aż 64,8 proc. pojazdów zarejestrowano w celach komercyjnych.

Zobacz również: Honda i Sony zakładają spółkę, która zajmie się produkcją elektryków

Wśród niemieckich marek największy wzrost liczby rejestracji odnotowały Mercedes (+9,5 proc.) i Porsche (+4,9 proc.). Pozostałe marki odnotowały spadki w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, przy czym najbardziej znaczące dotyczyły marki Smart (-15,3 proc.) i Ford (-11,7 proc.). Również niektóre niemieckie marki zanotowały spadki sprzedaży – Volkswagen (-8,0 proc.), Opel (-6,0 proc.), BMW (-5,4 proc.) i Audi (-3,9 proc.).

Zobacz również: Produkcja samochodów w Niemczech się załamała. Najmniej od 1975 roku

Największy procentowy wzrost liczby rejestracji spośród wszystkich zagranicznych marek odnotował Polestar (+250 proc.), a zaraz za nim Tesla (+209,9 proc.). Dacia (+123,8 proc.) i Honda (+110,8 proc.) również odnotowały znaczący wzrost o ponad 100 proc. Land Rover (-48,0 proc.), Citroen (-25,8 proc.) oraz Alfa Romeo (-25,6 proc.) zanotowały natomiast największe spadki sprzedanych aut.

Elektryki i hybrydy stanowią już prawie połowę sprzedanych samochodów

Prężnie rozwija się w Niemczech sektor elektromobilności. Pojazdy elektryczne i hybrydowe stanowiły w lutym niespełna 44 proc. wszystkich sprzedanych samochodów, a ich udział z każdym miesiącem wzrasta. W lutym 2022 r. sprzedaż samochodów elektrycznych (BEV) wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku o 54,9 proc. Sprzedano 28 306 nowych samochodów elektrycznych. Ich udział w całej sprzedaży wyniósł 14,1 proc. Zarejestrowano 59 473 samochody osobowe z napędem hybrydowym (+12,8 proc.), w tym po raz pierwszy 21 583 hybrydy typu plug-in (-1,4 proc.). Hybrydy stanowią obecnie 29,7 proc. sprzedawanych samochodów w Niemczech.

Zobacz również: Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce rośnie! Rekordowy wynik

Liczba nowych rejestracji samochodów osobowych z silnikami benzynowymi (69 195) zmniejszyła się o 5,7 proc., a ich udział w całej sprzedaży wyniósł już tylko 34,5 proc. Największy spadek zanotowały jednak samochody z napędem dieslowym. Po spadku o 15,9 proc. osiągnęły łączny udział w sprzedaży na poziomie 20,7 proc.

Nadchodzą trudne czasy dla motoryzacji

Mimo znakomitego wyniku branża stoi przed nowymi wyzwaniami. Według ekspertów lutowy wzrost można przypisać słabym wynikom sprzedaży w zeszłym roku. Konflikt na Ukrainie spowodował poważne zakłócenia dla niemieckich producentów samochodów w kraju i za granicą. Trzej czołowi producenci samochodów w Niemczech, Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz, w wyniku inwazji wstrzymali produkcję i eksport do Rosji.

Zobacz również: Cena aluminium bije rekordy, a nikiel dalej szybko drożeje

Najpoważniejsze straty mogą zadać jednak niespotykanie wysokie ceny surowców na rynkach. Oprócz absolutnie rekordowych cen surowców energetycznych wzrastają koszty zakupu praktycznie każdego surowca. Dotknięta może być również branża elektromobilności – m.in. ceny niklu niezbędnego do produkcji akumulatorów w samochodach elektrycznych wzrosły w zaledwie jedną dobę o 63 proc. Wielu ekspertów spodziewa się dużo gorszych wyników w przyszłych miesiącach.

Sprzedaż pojazdów elektrycznych w 2021 r. wzrosła dwukrotnie!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button