Rynek żeglugowy LNG rośnie w siłę dzięki rosnącemu popytowi
Rynek żeglugowy LNG korzysta z rosnącego popytu na LNG i stosunkowo niewielkiej podaży tonażu. W raporcie wydanym przez Poten & Partners Group w tym tygodniu, armator GasLog Partners powiedział, że globalny popyt na LNG wyniósł 100 mln ton w czwartym kwartale 2021 r., w porównaniu z 94 mln ton w czwartym kwartale 2020 r., co oznacza wzrost o około 6%, głównie pod wpływem zwiększonego popytu w Europie i na Bliskim Wschodzie.
Rynek żeglugowy LNG zyskuje
Popyt w Europie i na Bliskim Wschodzie w czwartym kwartale był przede wszystkim odpowiedzią na sezonowe zapotrzebowanie na ciepło, uzupełnianie zapasów oraz utrzymujące się ożywienie gospodarcze. W całym roku 2021 zapotrzebowanie na LNG wyniosło 386 mln ton w porównaniu do około 363 mln ton w całym roku 2020, co oznacza wzrost o 6%. Wzrostowi popytu w 2021 r. przewodziły Chiny, gdzie ten wzrósł o ok. 12 mln ton, czyli o 17 proc., oraz Korea Południowa, gdzie popyt wzrósł o ok. 7 mln ton, czyli o 16 proc. Wzrost ten został zrównoważony przez spadki w Europie, gdzie popyt zmniejszył się o ok. 6 mln ton, czyli o 8%, oraz w Indiach, gdzie popyt zmniejszył się o ok. 2 mln ton, czyli o 7%. Światowy rynek żeglugowy LNG zyskał więc dzięki tym wzrostom.
Globalna podaż LNG wyniosła ok. 98 mln ton w czwartym kwartale 2021 r., rosnąc o 8 mln ton (lub o 8%) w ujęciu rocznym. Wzrost podaży w czwartym kwartale był zdominowany przez produkcję ze Stanów Zjednoczonych, która wzrosła o 4 mln ton, czyli o 28 proc. rok do roku, głównie ze względu na zwiększone wykorzystanie istniejących terminali skraplających, ale także ze względu na uruchomienie nowych pociągów w drugiej połowie 2020 r. Wzrost produkcji w Stanach Zjednoczonych zrównoważył spadek dostaw z wielu innych źródeł na świecie, w tym z Nigerii, Malezji i Omanu, spowodowany ciągłymi problemami z surowcami lub przestojami. Podaż na rok 2021 wyniesie 393 mln ton, co oznacza wzrost o 22 mln ton lub o około 6% w stosunku do roku 2020. W USA podaż wzrosła o około 25 mln ton, czyli o 51% w porównaniu z rokiem 2020, natomiast Nigeria, Trynidad i Norwegia odnotowały spadek o ponad 3 mln ton, czyli odpowiednio o 18%, 29% i 97%. Patrząc w przyszłość, obecnie w budowie znajduje się około 112 mln ton nowych mocy LNG, których uruchomienie planowane jest na lata 2022-2026.
Czytaj też: Zamówienia na gazowce LNG w 2021 roku były rekordowo wysokie!
Rynek żeglugowy LNG zasilą nowe gazowce
Na dzień 21 stycznia 2022 r. Clarksons oszacował główne stawki spotowe dla gazowców TFDE i Steam LNG na poziomie odpowiednio 28 500 dolarów dziennie i 19 500 dolarów dziennie. Oceny terminowe dla stawek spot dla gazowców LNG wskazują na wzrost stawek do końca roku. Według stanu na 13 stycznia 2022 r. Poten oszacował, że portfel zamówień obejmuje 151 dedykowanych gazowców LNG, co stanowi 25% floty na wodzie. Spośród nich 122 statki (czyli 79%) są czarterowane na wiele lat. Rynek żeglugowy LNG powiększy się o kolejne 82 nowe gazowce LNG, w porównaniu z 34, zamówionymi w 2020 r.
Główne stawki spot dla gazowców LNG TFDE, zgodnie z raportem Clarkson Research Services Limited („Clarksons„), wyniosły średnio 149 000 dolarów dziennie w czwartym kwartale 2021 r., co stanowi wzrost o 38% w porównaniu ze średnią 104 000 dolarów dziennie w czwartym kwartale 2020 r. Stawki zasadnicze w transakcjach spot dla statków Steam wyniosły średnio 107 000 dolarów dziennie w czwartym kwartale 2021 r., czyli o 47% więcej niż średnia wynosząca 73 000 dolarów dziennie w czwartym kwartale 2020 r. Główne stawki spot w czwartym kwartale skorzystały z niskiej dostępności statków, jak również ze wzrostu popytu na LNG w połączeniu ze wzrostem podaży LNG w USA, jak opisano powyżej, oraz dłuższym niż przeciętny czasem oczekiwania w Kanale Panamskim – podał GasLog Partners.
Czytaj też: Eksport USA: Stany Zjednoczone największym eksporterem LNG na świecie!
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz