Info z rynkuLotniczyTransport
Gorące newsy

Rosyjski Aeroflot usunięty z systemów rezerwacyjnych. Grozi im upadek

Sabre i Amadeus pozbyły się rosyjskiego przewoźnika.

Aeroflot, czyli państwowa linia lotnicza z Rosji, została usunięta z Globalnych Systemów Dystrybucji Sabre i Amadeus. Oznacza to brak możliwości rezerwacji, zmian, procesowania zwrotów i innych kwestii związanych z biletami lotniczymi. Sabre i Amadeus to jedne z największych systemów GDS, obsługujących niemal wszystkie linie lotnicze na świecie, z których korzystają klienci korporacyjni oraz biura podróży. Ponadto Sabre przekaże 1 mln dolarów na Polski Czerwony Krzyż, aby pomóc uchodźcom z Ukrainy.

Aeroflot usunięty z systemu rezerwacyjnego Sabre GDS. Co to oznacza?

Zacznijmy od tego, że jest kilka dużych systemów rezerwacji lotniczych, które nazywane są Globalnym Systemem Dystrybucji (GDS). Są to Sabre, Amadeus, Galieo, Apollo, czy Worldspan (Travelport). Ten pierwszy system został założony w latach 50. przez American Airlines w celu przyspieszenia procesowania biletów lotniczych, w związku z natężeniem ruchu lotniczego na świecie. Sabre, czyli Semi-automated Business Research Environment), to program, z którego korzysta każdego dnia miliony osób obsługujących rezerwacje lotnicze, hotelowe, czy nawet samochodowe.

Dzięki temu systemowi możliwa jest sprawna i niemal automatyczna zmiana biletów, procesowania refundów (zwrotów), zakupu nowych opcji itd. Oczywiście agenci muszą wykonywać niezbędne wyliczenia w zależności od rynku (są to głównie NORAM – USA/Kanada, EMEA – Europa, APAC – Azja i Oceania oraz LATAM – czyli Ameryka Łacińska). Niemniej jednak dzięki sprawnemu korzystaniu z tego systemu, można znacznie łatwiej procesować rezerwacje lotnicze.

Sabre GDS jest jednym z najważniejszych systemów rezerwacyjnych na świecie

O tym, jak istotny jest on dla klientów biznesowych, wskazują nawet ostatnie przykłady z transportu komercyjnego. Southwest Airlines, czyli amerykański lowcost był przez lata jedyną tak wielką linią lotniczą, która nie korzystała z Sabre. Wszystko zmieniło się kilka miesięcy temu, ponieważ implementacja systemu znacznie ułatwiła i przyspieszyła transakcje.

Z kolei Emirates, która zaledwie na kilka miesięcy zdecydowała się opuścić system, musiała zdecydować się na renegocjację kontraktu. Wszystko ze względu na znaczny spadek rezerwacji wśród klientów biznesowych oraz utrudnione procesy rezerwacyjne (choć był dostępny m.in. na Amadeus).

Tymczasem Sabre oświadczyło, że narodowy przewoźnik rosyjski Aeroflot zostaje usunięty z ich systemu rezerwacyjnego. Oznacza to brak możliwości rezerwacji, zmian biletów, procesowania zwrotów i wielu innych aspektów związanych z tak zwanym bookowaniem podróży.

Aeroflot zostanie usunięty z serwisów rezerwacyjnych. Co to oznacza dla pasażerów?

Oczywiście należy zaznaczyć, iż klienci będą mogli kupować bilety na stronie przewoźnika. Niemniej jednak utrudnione, a w niektórych przypadkach nawet uniemożliwione będzie procesowanie po stronie agencji podróży. Wynika to z faktu, iż takie loty będą musiały zostać umieszczone po stronie rezerwacji pasażera w sposób manualny (utworzenie tak zwanych manualnych segmentów YK lub GK).

Wszystko po to, aby na przykład rezerwacja była widoczna w aplikacji podróżniczej pasażera. Niemniej jednak wszelkie zmiany biletów, w tym tras (rerouting), a także zwroty kosztów będą musiały zostać procesowane z linią lotniczą. To znacznie utrudni, a nawet uniemożliwi pewne procesy systemowe. Warto zaznaczyć również, że Aeroflot tym samym nie będzie dostępny na platformach służących do rezerwacji podróży biznesowych. Dotyczy to zatem jednego z największych serwisów tego typu, czyli platformy Concur.

Dodatkowo Sabre przekaże milion dolarów dla Polskiego Czerwonego Krzyża, aby wspomóc uchodźców z Ukrainy.

Źródło: Sabre

Jak wskazano w oświadczeniu amerykańskiej spółki:

Aby wesprzeć programy humanitarne w regionie, Sabre, która ma w Polsce około 1500 członków zespołu, przekazała 1 milion dolarów Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi, organizacji charytatywnej o 100-letniej tradycji, która wykonuje wzorową pracę w strefach konfliktów i wspiera przesiedleńców.

Fundusze przekazane przez Sabre zostaną wykorzystane przez Polski Czerwony Krzyż. Dotyczy to zakupu m.in. bardzo potrzebnej żywności, środków higienicznych i śpiworów. Zapewni również pomoc medyczną dla osób szukających schronienia w Polsce.

Co to oznacza dla transportu lotniczego w Rosji?

Generalnie utrudniony proces rezerwacyjny, który spowoduje brak możliwości wyboru tej linii lotniczej między innymi w aplikacjach i stronach rezerwacyjnych. Ponadto klienci biznesowi nie będą mogli korzystać z usług Aeroflotu ze względu na zaistniałą sytuację.

Jak informuje CNN, dyrektor generalny Sabre, Sean Menke:

Sabre z coraz większym niepokojem monitoruje rozwijającą się sytuację na Ukrainie. Zajmujemy stanowisko przeciwko temu konfliktowi zbrojnemu.

Wpływ zawieszenia usług rezerwacyjnych może mieć fatalne skutki dla rosyjskiej spółki. Nie da się bowiem znaleźć alternatywy z dnia na dzień, a w obecnej sytuacji trudno mówić o jakiejkolwiek opcji zastępczej.

Amadeus także rezygnuje z Aeroflot. Rosyjska linia będzie mieć ogromne problemy

Nie tylko Sabre zerwało współprace z Aeroflot. Inny gigant z branży GDS – Amadeus — także zawiesił dystrybucję Aeroflot na swojej platformie. Jak zaznaczono w oświadczeniu:

Nie będziemy podpisywać żadnych nowych kontraktów w Rosji i kontynuujemy równoległą ocenę naszego istniejącego portfolio pracy w Rosji. Jednocześnie nadal oceniamy potencjalny wpływ międzynarodowych sankcji nałożonych na Rosję oraz wszelkie środki zaradcze stosowane przez Rosję.

Rosyjskie linie lotnicze Aeroflot upadną?

To nie koniec kłopotów rosyjskich spółek lotniczych. Zarówno Airbus, jak i Boeing zawiesiły operacje w Rosji. Oba giganty lotnicze zawiesiły na czas nieokreślony wysyłanie części, konserwacji i usług wsparcia technicznego dla wszystkich rosyjskich linii lotniczych. Nie ma co ukrywać, że cios ten ogromnie wpłynie na branżę lotniczą w Rosji. Spółki takie jak Aeroflot będą musiały szukać zastępczych samolotów, co w zdecydowany sposób może utrudnić transport lotniczy w Rosji.

Co istotne, oprócz zamkniętej przestrzeni powietrznej dla rosyjskich spółek w Europie, Kanadzie, czy USA, do sankcji dołączyły inne linie lotnicze. Przykładem jest Delta Air Lines, która zerwała umowę codeshare z Aeroflot.

 

Oznaczała ona udostępnianie swoich samolotów na terytorium Stanów Zjednoczonych pod jednym biletem Aeroflot. Dzięki temu klient mógł kupić np. podróż z Moskwy do New York dwoma samolotami (np. z przesiadką w Londynie). Z LHR mógłby lecieć linią Delta, ale wszystko miałby na jednym bilecie, a także nie musiałby dokonywać check-inu oraz odbierać bagaży na lotnisku przesiadkowym.

Czytaj więcej: Rosyjskie linie lotnicze nie dostaną części zamiennych z Zachodu

Wszystko to sprawia, że Aeroflot i inne rosyjskie spółki lotnicze nie będą tylko pariasami na lotniczym niebie. Będą wykluczone, czego końcowym efektem będzie zupełna zapaść rosyjskiej branży lotniczej. A to z kolei będzie skutkować załamaniem tej gałęzi w rosyjskiej gospodarce.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button