Transport

Kazachstan przekieruje ładunki z Rosji do łotewskich portów

Kazachstan przekieruje ładunki znajdujące się w Rosji do łotewskich portów w Rydze, Ventspils i Liepaja. Jak poinformowało centrum prasowe Ministerstwa Przemysłu i Rozwoju Infrastruktury Republiki Kazachstanu, Łotwa jest gotowa udostępnić swoje zaplecze do obsługi ładunków kazachskich.

Kazachstan przekieruje ładunki do łotewskich portów

W czwartek wiceminister przemysłu i rozwoju infrastruktury Kazachstanu Berik Kamalijew oraz zastępca sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu Łotwy Uldis Reimanis, przeprowadzili spotkanie online, w którym uczestniczyli również „NC” KTZ” JSC, duże kazachskie firmy spedycyjne oraz dyrektorzy generalni trzech największych portów Łotwy (Liepaja, Ryga i Ventspils). Władze obu krajów uzgodniły, że Kazachstan przekieruje ładunki znajdujące się w Rosji do wspomnianych łotewskich portów.

Kazachski minister mówił o sytuacji w Rosji i na Ukrainie oraz o trudnościach z transportem kazachskich towarów z portów Federacji Rosyjskiej (Sankt-Petersburg, Noworosyjsk, Ust-Ługa i Taman) z powodu odmowy przyjęcia kazachskich ładunków przez porty tranzytowe, takie jak Antwerpia, Hamburg, Pireus, Rotterdam i Muuga. Strona łotewska zapewniła, że jest gotowa udostępnić swoje obiekty do obsługi ładunków kazachskich.

Właściciele firm w Kazachstanie od kilku dni ostrzegają o prawdopodobnych skutkach rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Kanat Kopbayev, współwłaściciel Kusto Group, holdingu inwestycyjnego skoncentrowanego na Kazachstanie, w liście otwartym opublikowanym 1 marca skarżył się, że porty w Belgii, Niemczech, Estonii i Holandii odmawiają przyjmowania ładunków, w tym towarów pochodzących z Kazachstanu, jeśli zostały one wysłane przez Rosję.

Czytaj też: Rosyjskie statki nie wpłyną również do kanadyjskich portów

Kazachstan wspiera Putina?

Kopbajew powiedział kazachskiej wersji portalu Forbes, że wiele kazachskich przedsiębiorstw stoi bezczynnie, a firmy nastawione na eksport – jako przykład podał Kostanai Minerals – zawiesiły działalność. Również import jest pod presją. Fermy drobiu w Kazachstanie są w dużym stopniu uzależnione od paszy importowanej z Brazylii, a jej dostawy są coraz mniejsze. Zwykła zależność od Rosji jako kraju tranzytowego dla towarów sprawiła, że łańcuch dostaw Kazachstanu jest obecnie szczególnie narażony. Bliskość Kazachstanu z Rosją, która rozciąga się na stosunki gospodarcze dzięki członkostwu w kierowanym przez Moskwę bloku handlowym Eurazjatyckiej Unii Gospodarczej, zagraża obecnie temu krajowi, ponieważ Zachód uważa Kazachstan za sojusznika Putina.

Cały świat jest przeciwko Rosji, a my jedziemy na tym samym wózku. Oczywiście, nie jesteśmy dla nich Hitlerem, ale jesteśmy Mussolinim – napisał.

Minister Przemysłu i Rozwoju Infrastruktury Kairbek Uskenbajew powołał grupę zadaniową, która ma przeanalizować, jak uniknąć wpływu „pogarszającej się sytuacji między Unią Europejską a Rosją” na transport międzynarodowy. Na ten moment władze uzgodniły, że Kazachstan przekieruje ładunki z Rosji do łotewskich portów, choć są też inne możliwości. Rząd chce w pełni wykorzystać Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy, który biegnie przez kazachskie porty Aktau i Kuryk, przez Morze Kaspijskie do Południowego Kaukazu, a następnie do Europy przez Turcję.

Innym potencjalnym krajem tranzytowym są Chiny, chociaż ta wschodnia opcja jest obarczona własnymi komplikacjami. W ubiegłym roku Chiny podały obawy związane z koronawirusem jako powód wprowadzenia zakazu importu żywności z Kazachstanu, a jednocześnie wzrosła ilość chińskich ładunków przewożonych przez Kazachstan. Wzmożone kontrole na granicy spowodowały poważne zatory w ruchu kolejowym po stronie kazachskiej, a sytuacja ta ostatecznie zakończyła się wydaniem przez kazachskie władze zakazu przewozu kazachskich towarów na wschód.

Czytaj też: Wojna w Ukrainie trwa od tygodnia. Jak w tym czasie zmieniła się światowa gospodarka?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button