LotniczyTransport
Gorące newsy

Sankcje mocno uderzą w rosyjskich przewoźników. Dojdzie do zwrotu samolotów z leasingu?

Zgodnie z nałożonymi sankcjami, UE wprowadziła zakaz dostarczania i leasingu samolotów rosyjskim przewoźnikom. Rosyjskie linie lotnicze mogą stracić nawet połowę swojej floty. 

Zmiany w dostępnie do przestrzeni lotniczej

Po tym jak UE wydała oficjalne rozporządzenie dotyczące wyłączenia strefy powietrznej dla rosyjskich linii lotniczych, Europa spodziewała się natychmiastowego odwetu ze strony Moskwy. Akcje europejskich linii lotniczych spadły o 3-6%. Największy spadek odnotował fiński narodowy przewoźnik Finnair (23%). Łotewski AirBaltic przedłużył zawieszenie lotów do Rosji do końca maja.

Wczoraj dziesiątki lotów zostało odwołanych lub wysłanych alternatywnymi trasami, omijając Federację Rosyjską. Tym samym doszło do potrojenia liczby lotów w przestrzeni powietrznej Kazachstanu. Bez dostępu do strefy powietrznej Rosji, linie lotnicze muszą skierować samoloty na południe, próbując uniknąć stref napięć na Bliskim Wschodzie. Jednak sankcje nie uderzą wyłącznie w UE, ale przede wszystkim w rosyjskich przewoźników.

Zobacz także: Rosyjskie linie lotnicze nie dostaną części zamiennych z Zachodu

UE nakłada zakaz leasingu samolotów do Rosji

Wyłączenia przestrzeni powietrznych dla rosyjskich samolotów i masowe odwoływanie lotów wpłyną na ruch towarowy, zaostrzając problemy w globalnym łańcuchu dostaw. Straty, które nie zostały odrobione po pandemii, pogłębią się, spowalniając przeładunki na całym świecie. Dostawy do Rosji wstrzymały już dwie największe w skali globalnej firmy logistyczne – UPS i FedEx.

W związku z unijnymi sankcjami globalni leasingodawcy będą musieli rozwiązać setki umów leasingu samolotów oraz helikopterów z rosyjskimi przewoźnikami. Zgodnie z prawem sankcje obejmują również obsługę techniczną, ubezpieczenia i konserwację. Obecnie rosyjskie linie lotnicze muszą zwrócić leasingodawcom wszystkie samoloty pochodzące z Europy. Według szacunków Rosja straci ponad połowę samolotów. Według serwisu Cirium rosyjscy przewoźnicy dysponują 980 samolotami pasażerskimi, z których 777 jest związanych umową leasingu. Z tego 515 jest dzierżawionych od zagranicznych firm. FR jest związana umowami lotniczymi głównie z Irlandią, dokonując comiesięcznych opłat w wysokości 100 mln dolarów. Biorąc pod uwagę, że zablokowano system SWIFT, przewoźnicy mogą mieć poważne problemy z dokonaniem płatności, a tym samym dzierżawą samolotów. Ural Airlines budują swoją flotę w oparciu o samoloty, które są rejestrowane na Bermudach, co ma pozwolić na uniknięcie  potencjalnych sankcji.

Zobacz także: Rosja przykładem Iranu, może próbować ominąć sankcje poprzez kryptowaluty

Obecnie trwają rozmowy w Moskwie. Rosyjscy przewoźnicy chcą ograniczyć sankcje do możliwości utrzymania obowiązujacych kontraktów i rozszerzenia zakazu na przyszłe zamówienia.

Na rosyjskich sankcjach ucierpią nie tylko linie lotnicze, ale również cała branża logistyczna. Największe korporacje odmawiają dostarczania towarów, a przewoźnicy nie są w stanie zapłacić za dzierżawę samolotów, ani obsługiwać rejsów.

ICS: Inwazja na Ukrainę silnie uderzy w transport morski

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button