IntermodalnyKolejowyTransport

Polacy blokują granicę? No to Ukraina wybuduje terminal na granicy z Rumunią

Obiekt będzie w stanie obsłużyć aż 1000 ton ładunków na godzinę

Ukraina wybuduje nowy terminal intermodalny na zachodzie kraju, przy granicy z Rumunią. Obiekt ma ułatwić przeładunek z pociągów na ciężarówki i odwrotnie. Celem jest poprawa logistycznej łączności między Ukrainą a krajami UE.

Ukraina wybuduje terminal na granicy z Rumunią

Ukraina wybuduje terminal w miejscowości Hlyboka w obwodzie czerniowieckim, na granicy z Rumunią. Obiekt zaprojektowany jest w taki sposób, aby ułatwiać transfer ładunków między pociągami a ciężarówkami, i odwrotnie. 

Nowy terminal multimodalny będzie przyjmować pociągi o ukraińskim rozstawie torów 1520 mm oraz standardowym europejskim rozstawie 1435 mm, umożliwiając transfer ładunków między nimi. Jak informuje RailFreight, obiekt będzie w stanie obsłużyć aż 1000 ton ładunków na godzinę i będzie zdolny załadować 16 wagonów o masie 50 ton na standardowy europejski rozstaw w tym samym czasie.

Czytaj też: Ukraina połączy swoją kolej z Polską! Będą dymy na granicy?

Wcześniej UE i Europejski Bank Inwestycyjny opracowały plan integracji kolejowej między UE a Mołdawią i Ukrainą. Plan zakłada ostatecznie stworzenie kompletnej sieci w obu tych krajach, dostosowanej do europejskiego rozstawu torów.

Rumunia buduje autostradę A7 do Ukrainy

Zaledwie kilka miesięcy temu ujawniono, że Rumunia, w odpowiedzi na dynamicznie zmieniającą się sytuację geopolityczną, zwiększyła tempo prac nad budową nowej autostrady A7, znanej jako Autostrada Mołdawska. Projekt zmieni układ transportowy w regionie, oferując Ukrainie alternatywne trasy do rumuńskich portów i pomijając kraje takie jak Polska, Węgry i Słowacja.

Budowa, która rozpoczęła się w 2016 roku, odbywa się obecnie w „trybie awaryjnym”, angażując tysiące pracowników i pojazdów pracujących non-stop. Ta strategiczna trasa, prowadząca od Seretu na granicy z Ukrainą do Ploeszti, ma kluczowe znaczenie zarówno dla lokalnego, jak i międzynarodowego transportu.

Autostrada ma zapewnić lepszą dostępność do rumuńskich portów, oferując Ukrainie alternatywę dla tras przez Polskę, Węgry i Słowację. Jest to projekt o wielkiej skali, wymagający ogromnego nakładu pracy. Około 3000 pracowników i setki pojazdów są zaangażowane w prace, które odbywają się nieprzerwanie 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, aby sprostać ambitnemu harmonogramowi.

Czytaj też: Ukraińskie firmy w Polsce coraz częstsze. 10% JDG należy do nich

Mimo tych intensywnych działań projekt napotyka na liczne przeszkody. Opóźnienia związane z przygotowaniem studiów wykonalności dla kluczowych odcinków podważają planowane terminy ukończenia. To otwiera pytania o przyszłość tej kluczowej inwestycji infrastrukturalnej, która ma ogromne znaczenie dla rozwoju regionu.

Jakie konsekwencje ma różny rozstaw torów w Polsce i w Europie?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Jeden komentarz

  1. Istnieją zasady prowadzenia wymiany handlowej pomiędzy Krajami Unii Europejskiej a Krajami spoza Unii. Wojna na Ukrainie nie będzie trwała wiecznie, a Unia Europejska nie jest idiotą. Istotą istnienia Unii Europejskiej jest dbanie o własne interesy. Ja rozumiem, że w interesie ukraińskich Oligarchów – potentatów rolniczych – którzy do tej pory działali w oparciu o rynek rosyjski, Unia Europejska jest najlepszą alternatywą do zarabiania pieniędzy. Jednak – jak pokazuje przykład Polski – Unia nie strzeli sobie w kolano z pistoletu i amunicji dostarczonej wcześniej Ukrainie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button