Info z rynkuMorskiTransport

Shell zastosuje oprogramowanie oszczędzające energię w gazowcach

Shell podpisał pięcioletnią umowę na instalację oprogramowania JAWS firmy Kongsberg Maritime na pokładzie 45 wyczarterowanych przez firmę gazowców LNG. Są to gazowce LNG, które już korzystają z pakietu aplikacji Kongsberg Maritime K-IMS Information Management System, a teraz zostaną wyposażone w oprogramowanie oszczędzające energię.

Oprogramowanie oszczędzające energię w gazowcach

Przed podpisaniem umowy odbył się roczny okres próbny. Firmy Kongsberg, Shell i Gaslog przetestowały oprogramowanie oszczędzające energię na pokładzie metanowca Methane Julia Louise. Najpierw użycie energii rejestrowano przez dziewięć miesięcy przed instalacją JAWS, a następnie przez cały rok prowadzono monitoring z oprogramowaniem JAWS na pokładzie. Próba wykazała, że system JAWS może zapewnić statkowi znaczną oszczędność paliwa.

JAWS to program do optymalizacji hydrodynamicznej, który nie wymaga dodatkowego oprzyrządowania. Oblicza on najkorzystniejsze warunki pracy w czasie rzeczywistym na podstawie algorytmów opartych na historycznych danych statku o wysokiej częstotliwości. System nieustannie wydaje zalecenia dotyczące optymalnego przegłębienia i zanurzenia, pomagając w ten sposób zmniejszyć zużycie paliwa i emisję gazów cieplarnianych. Oprogramowanie dostarcza dane w czasie rzeczywistym, które umożliwiają menedżerom statków i flot monitorowanie i raportowanie oszczędności w zakresie emisji.

Z kolei K-IMS to rozwiązanie internetowe, które zapewnia załogom statków i zespołom na lądzie stały dostęp do najważniejszych danych dotyczących rejsu i samego statku. Udostępnienie JAWS jako aplikacji w ramach pakietu K-IMS sprawia, że jest ona natychmiast dostępna dla wszystkich użytkowników K-IMS.

Czytaj też: Import LNG w Polsce – PGNiG zwiększa zapotrzebowanie na gazowce?

Oprogramowanie oszczędzające energię przyszłością żeglugi?

Testy potwierdziły, że oprogramowanie oszczędzające energię wygenerowało znaczące średnie oszczędności energii na poziomie 5 procent. Dane te zostały zestawione z danymi dotyczącymi wydajności zebranymi z siostrzanego statku Methane Becki Anne. W wyniku testów NSML (Nigeria Ship Management Limited) natychmiast zadeklarowało chęć zainwestowania w oprogramowanie JAWS dla jedenastu swoich gazowców LNG.

JAWS pojawił się w kluczowym momencie dla operacji żeglugowych. Cyfryzacja jest obecnie uznawana za kluczowy czynnik umożliwiający branży obniżenie kosztów, zmniejszenie emisji i zwiększenie wydajności – mówi Karrie Trauth, starsza wiceprezes Shell Shipping and Maritime.

Oprogramowanie oszczędzające energię JAWS ma zastosowanie nie tylko w żegludze LNG. Shell współpracuje obecnie z Kongsbergiem, aby włączyć JAWS również do Kognifai Marketplace. Pozwoli to na udostępnienie systemu statkom oceanicznym wszystkich typów poprzez wykorzystanie infrastruktury Vessel Insight.

Czytaj też: Australia to największy eksporter LNG na świecie! Katar i USA w tyle

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button