Port w Barcelonie zainwestuje 110 mln euro w poprawę jakości powietrza
Port w Barcelonie zainwestuje 110 mln euro w projekt Nexigen, którego celem jest obniżenie emisyjności działalności portowej i poprawa jakości powietrza. 90 mln euro z tych środków odpowiada inwestycjom w systemy OPS (onshore power supply), które mają podłączyć statki do ogólnej sieci elektrycznej podczas ich postoju, wykorzystując czystą energię ze źródeł odnawialnych. Dodatkowe 20 mln euro jest potrzebne na rozbudowę sieci obejmującej podstację portową, połączenie wysokiego napięcia z podstacją Ronda Litoral firmy Red Eléctrica oraz rozbudowę sieci średniego napięcia na terenie całego portu.
Port w Barcelonie zainwestuje 110 mln euro w projekt Nexigen
Port w Barcelonie chce do 2030 roku zelektryfikować wszystkie przystanie dla statków wycieczkowych, nabrzeże Prat oraz terminale promowe w doku Sant Bertran i nabrzeżu Costa, co pozwoli na usunięcie 66 000 ton CO2 i 1 234 ton NOx z emisji związanych z działalnością portową. Oznacza to zmniejszenie o 38% ton NOx i CO2 emitowanych przez statki podczas ich postoju przy nabrzeżu oraz wyeliminowanie 22% emisji NOx i CO2 z całej działalności portowej. W dłuższej perspektywie elektryfikacja doków portu w Barcelonie będzie kluczowym elementem osiągnięcia celu, jakim jest stanie się portem neutralnym dla klimatu do 2050 roku.
Niezwykłe korzyści dla środowiska, jakie przyniesie elektryfikacja doków portu w Barcelonie, sprawiają, że jest to jeden z naszych strategicznych projektów. Dlatego też plan otrzymał swoją własną nazwę: „Nexigen”. Nazwa ta jest połączeniem słów „next generation” i „oxygen”, a jej znaczenie wynika z faktu, że jest to Plan mający na celu dekarbonizację naszej działalności i poprawę jakości powietrza, przyczyniając się do dobrego samopoczucia następnych pokoleń. Plan dla przyszłości – powiedział prezes Portu Barcelona Damià Calvet podczas prezentacji projektu Nexigen.
Elektryfikacja nabrzeża to złożony proces, którego realizacja wymaga czasu. Położonych zostanie 240 kilometrów kabli, a do terminali doprowadzone zostanie 20,5 kilometra kanałów. Port w Barcelonie planuje wykonać pierwsze połączenia elektryczne statków z terminalem kontenerowym BEST i terminalem promowym w Barcelonie między końcem 2023 a początkiem 2024 roku.
Czytaj też: Niemieckie porty ogłosiły konkurs na ograniczenie emisji ze statków
Porta w Barcelonie działa na rzecz ograniczenia emisji
Dwa lata temu Zarząd Portu Barcelona zatwierdził stworzenie planu elektryfikacji nabrzeża. W marcu 2021 roku firma Red Eléctrica potwierdziła budowę nowej podstacji Ronda Litoral, kluczowej infrastruktury w projekcie. Nowa podstacja 220 kV będzie zlokalizowana bardzo blisko nabrzeża Princep d’Espanya, po południowej stronie obwodnicy Ronda Litoral. Ponadto w styczniu bieżącego roku rozpoczął się przetarg na realizację projektu pilotażowego w terminalu BEST.
Projekt Nexigen gwarantuje skuteczne ograniczenie emisji portowych i zapewnia zarządcom Portu Barcelona, że jest to działanie na rzecz klimatu, które przyczyni się do stworzenia lepszej planety, z lepszym samopoczuciem ludzi i większym szacunkiem dla środowiska naturalnego – stwierdził Damià Calvet.
Wysokie nakłady inwestycyjne i złożoność projektu takiego jak Nexigen wymagają współpracy pomiędzy portami i innymi podmiotami na poziomie międzynarodowym. Port w Barcelonie jest zaangażowany w dwa kluczowe projekty w dziedzinie dekarbonizacji działalności portowej. Jednym z nich jest projekt EALING, w którym uczestniczą porty z dziewięciu krajów UE. Projekt ma na celu osiągnięcie harmonizacji technicznej i prawnej na poziomie europejskim, aby umożliwić standaryzację procesów zasilania elektrycznego statków. Drugim jest projekt PIONEERS, w którym uczestniczy 46 partnerów. Jego celem jest opracowanie konkretnych rozwiązań pozwalających na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w portach przy jednoczesnym zachowaniu ich konkurencyjności.
Doskonale obliczyliśmy emisje statków podczas ich pobytu w porcie, dlatego dzięki Planowi Elektryfikacji Nabrzeża podejmiemy bezpośrednie działania w celu wyeliminowania tych emisji – stwierdziła kierownik ds. transformacji energetycznej w porcie Barcelona AnaArévalo.
Czytaj też: Filipiny chcą zredukować 75% emisji w 13 lat. Pomóc mają inwestorzy z Europy
Znajdziesz nas w Google News