DrogowyTransport

Zielona Góra stawia na autobusy elektryczne. Wymieni 80% floty!

Spośród 85 autobusów eksploatowanych przez lokalnego przewoźnika, 55 jest napędzanych elektrycznie

Zielona Góra, dzięki unijnemu dofinansowaniu, wymieni niemal całą swoją flotę autobusów miejskich na autobusy elektryczne. Do końca tego roku ponad 80 proc. autobusów w Zielonej Górze będzie zasilanych energią elektryczną.

Zielona Góra kupuje nowe autobusy elektryczne

Zielona Góra stawia na autobusy elektryczne. Miasto zdobyło ponad 167 milionów złotych z funduszy unijnych oraz 38,5 miliona złotych z lokalnego budżetu na wdrożenie projektu o nazwie „Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego”. Dariusz Lesicki, zastępca prezydenta Zielonej Góry zapewnił, że do końca tego roku ponad 80 proc. autobusów w Zielonej Górze będzie zasilanych energią elektryczną i już planowane są kolejne inwestycje.

Zgłosiliśmy się do projektu zeroemisyjnego Unii Europejskiej, udało nam się uzyskać dofinansowanie w 85 proc. Za to wymieniliśmy autobusy w 80 procentach, wybudowaliśmy zajezdnię, przebudowaliśmy centrum obsługi podróżnego, wybudowaliśmy 11 ładowarek dla autobusów na pętlach. Zaczęliśmy od 47 autobusów, które kupiliśmy za ok. 100 mln zł, kolejne 100 mln zł wydaliśmy na budowę infrastruktury i przebudowę istniejącej infrastruktury. Do końca tego roku będziemy mieli ponad 80 proc. autobusów elektrycznych. Kolejne 50-60 mln wydamy na to, aby skończyć ten projekt i wówczas będziemy jednym z niewielu miast w Europie, które w stu procentach będzie oparte na autobusach elektrycznych – wylicza Dariusz Lesicki, zastępca prezydenta Zielonej Góry ds. gospodarczych w rozmowie z Serwisem Samorządowym PAP.

Czytaj też: Kraków stawia na autobusy elektryczne. Ma już 99 takich pojazdów

Zgodnie ze słowami Jacka Newelskiego, który reprezentuje MZK Zielona Góra, na chwilę obecną spośród 85 autobusów eksploatowanych przez lokalnego przewoźnika, 55 jest napędzanych elektrycznie, a każdy z tych pojazdów jest zaopatrzony w defibrylatory AED.

W zależności od typu pojazdu najniższe zasięgi autobusów elektrycznych to 50 kilometrów, najwyższe ponad 100 km. Na terenie miasta mamy zlokalizowanych ponad 30 stacji szybkiego ładowania i autobusy po prostu na pętlach w przerwie doładowują swoje baterie, pozwalając realizować kolejne kursy. One już ponad 12 mln wozokilometrów przejechały, już od 5 lat praktycznie je eksploatujemy – powiedział Newelski.

Korzyści z inwestycji

Warto podkreślić, że mieszkańcom, zwłaszcza tym mieszkającym w okolicach głównych dróg i przystanków autobusowych, inwestycja przyniosła ogromną satysfakcję. To głównie za sprawą elektrycznych autobusów, które charakteryzują się cichym funkcjonowaniem oraz brakiem emisji. W ramach projektu realizowanego przez miasto, nastąpiła istotna rewolucja w sposobie zarządzania flotą pojazdów w siedzibie MZK w Zielonej Górze. Obejmuje to kompleksowe zarządzanie ruchem miejskich autobusów, punktami ładowania dla autobusów elektrycznych oraz harmonogramami podróży.

Dyspozytor na bieżąco śledzi ruch autobusów, nadzoruje prawidłowość i historie realizacji rozkładów jazdy przez kierowcę, ale też na przykład poziom naładowania baterii. Z poziomu specjalnej mapy, do której mają dostęp, pracownicy nadzoru ruchu mogą podejrzeć w czasie rzeczywistym obraz z kamer autobusów – to jest przydatne na przykład w przypadku jakichś zdarzeń – niekoniecznie dotyczących komunikacji miejskiej – również na zewnątrz – powiedział Oskar Suchodolski, główny specjalista ds. rozkładów jazdy, MZK Zielona Góra.

Czytaj też: Wstrzymanie dotacji do paliw kopalnych może ograniczyć globalne emisje o 10%

W trakcie modernizacji bazy MZK zostało dodane zadaszenie, na którym zostaną umieszczone panele fotowoltaiczne. Panele te mają służyć jako źródło energii dla autobusów elektrycznych.

Elementem, który zakładamy i który w części już realizujemy, jest uniezależnienie się energetyczne, czyli chcemy, żeby Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze był również wytwórcą prądu z odnawialnych źródeł energii. Ta energia będzie magazynowana, tak abyśmy w perspektywie 3-4 lat mogli powiedzieć, że nasza komunikacja nie zatruwa środowiska. Stajemy się takim show roomem dla miast średniej wielkości, ponieważ możemy pokazać, że praktycznie cały system funkcjonującej komunikacji miejskiej jest oparty na autobusach elektrycznych. Nie są to jedne linie, tylko cały system, mamy to od kilku lat już dobrze opanowane i wiele miast z Polski i z Europy przyjeżdża zobaczyć, jak to wygląda od środka – wyjaśnił wiceprezydent Lesicki.

Rzeszów inwestuje 20 mln zł w nowe elektryczne autobusy Solaris

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button