Info z rynkuKolejowyTransport

Polska i Czechy zainwestują miliardy w śląskie linie

Region śląski czekają inwestycje w śląskie linie i infrastrukturę kolejową po obu stronach granicy. Plany obejmują remonty dworców kolejowych, przystanków autobusowych i linii dużych prędkości.

Inwestycje PKP w śląskie linie

Zarząd PKP PLK ogłosił niedawno szeroko zakrojone inwestycje w infrastrukturę kolejową w Katowicach. Około 3,2 mld zł mają kosztować inwestycje w śląskie linie wokół miasta, które leży niecałe 80 km od granicy z Czechami. W planach jest przebudowa odcinka linii pomiędzy przystankami Katowice SzopieniceKatowiceKatowice Piotrowice. W sumie należy odbudować 80 kilometrów torów. Powstanie również nowy odcinek o długości prawie 22 kilometrów. Remontom poddane zostaną również cztery stacje kolejowe, mosty i linie trakcyjne.

Celem prac, które mają rozpocząć się na początku przyszłego roku, jest przede wszystkim rozdzielenie poszczególnych środków transportu. PKP PLK chce w szczególności oddzielić pociągi podmiejskie i dalekobieżne. Odbudowa potrwa cztery lata. Oprócz remontów i nowych odcinków, polskie koleje chcą także rozbudować sieć przystanków i stacji. Po zakończeniu wszystkich prac mieszkańcy okolicy będą mogli korzystać ze stacji Katowice Uniwersytet, Katowice Akademiki i Katowice Kokociniec.

Czytaj też: Rozwój kolei w Polsce – PKP S.A. przystępuje do prestiżowego programu

Planowane inwestycje w śląskie linie poza granicami

Inwestycje w śląskie linie planowane są również za granicą. Strona czeska planuje kosztowne inwestycje w Ostrawie, gdzie w planach jest przede wszystkim kompletna przebudowa odcinka Ostrava-HrušovOstrava-Svinov, w tym ponowne ułożenie szyn na odcinku Ostrava-SvinovOstrava Główna.

Projekt obejmuje również budowę wiaduktu zwiększającego przepustowość linii lub budowę nowego przejścia podziemnego na stacji Ostrava Główna oraz rekonstrukcję stacji Ostrava střed. W związku z tym węzeł pozostanie zelektryfikowany systemem prądu stałego 3 kV, ale będzie przygotowany do przejścia na system prądu zmiennego 25 kV.

Oba miasta osiągną wtedy szybsze połączenia w postaci linii dużych prędkości. Jednak obszar Katowic jest jednym z najgęściej zaludnionych w Polsce, a proponowane rozwiązania spotkały się z dezaprobatą mieszkańców, a nawet lokalnych władz. Mieszkańcy Mikołowa, na przykład, postrzegają trasę przyszłej szybkiej kolei jako problematyczną, szczególnie dlatego, że rzekomo zagrażałaby ona miejscowemu ogrodowi botanicznemu i negatywnie wpływała na życie na osiedlach.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button