DrogowyTransport

GM ubiega się o zgodę USA na wdrożenie pojazdów autonomicznych

General Motors i jego jednostka ds. technologii samojezdnych Cruise zwróciły się do amerykańskich organów regulacyjnych o pozwolenie na budowę i wdrożenie pojazdów autonomicznych bez układów kontroli przez człowieka, takich jak kierownice lub pedały hamulca.

GM prosi o wdrożenie pojazdów autonomicznych

Cruise przekazał we wpisie na blogu, że stara się o pozwolenie na wdrożenie pojazdów autonomicznych Cruise Origin, które nie wymagają układów, takich jak kierownica, aby bezpiecznie działać. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) jest upoważniona do wydawania petycji, aby zezwolić ograniczonej liczbie autonomicznych pojazdów na czasową eksploatację na drogach USA.

Złożenie tej petycji sygnalizuje, że Cruise i GM są gotowe do zbudowania i wdrożenia modelu Origin tutaj, w Ameryce – napisał Cruise, twierdząc, że rozszerzy to opcje mobilności dla osób, które tradycyjnie napotykały bariery w transporcie, w tym dla seniorów i osób niewidomych.

Pojazd Origin, który został opracowany we współpracy z GM i inwestorem Cruise, firmą Honda Motor, ma dwa długie siedzenia naprzeciwko siebie, które mogą wygodnie pomieścić czterech pasażerów. Oczekuje się, że produkcja rozpocznie się pod koniec 2022 roku w Detroit w fabryce GM, a pojazdy zostaną dostarczone w 2023 roku.

Czytaj też: General Motors wyprodukuje elektryczne samochody dostawcze!

Przepisy są przestarzałe

Cruise i GM już w październiku 2020 r. ujawnili, że planowali w ciągu kilku miesięcy uzyskać zgodę NHTSA na wdrożenie pojazdów autonomicznych Cruise Origin. W 2018 r. GM złożył petycję do NHTSA o zezwolenie na samochód zbudowany na Chevrolet Bolt bez kierownicy i pedałów hamulca. Pod koniec 2020 roku GM wycofał petycję.

Ustawodawstwo, mające na celu przyspieszenie rozmieszczania autonomicznych samochodów na drogach USA bez kontroli człowieka, utknęło w Kongresie. Zgodnie z obowiązującym prawem, firmy mogą ubiegać się o zwolnienie z norm bezpieczeństwa pojazdów silnikowych dla maksymalnie 2500 pojazdów na okres do dwóch lat, które nie spełniają obowiązujących przepisów federalnych. W maju 2021 r. Cruise wezwał prezydenta USA Joe Bidena do poparcia ustawy podnoszącej limit liczby pojazdów, o których zwolnienie może ubiegać się firma. Obecne przepisy zostały w dużej mierze napisane kilkadziesiąt lat temu i zakładano, że kierowcy będą kontrolować pojazd.

W grudniu, chiński Geely Holding poinformował, że jego marka premium mobilności elektrycznej, Zeekr, będzie produkować pojazdy elektryczne dla Waymo, jednostki autonomicznej Alphabet, które zostaną wdrożone jako w pełni autonomiczne pojazdy do przewożenia pasażerów w całych Stanach Zjednoczonych. Zdjęcia koncepcyjne przedstawiały przestronny, nisko osadzony minivan bez kierownicy i z miejscami do siedzenia dla około pięciu kierowców.

Czytaj też: Transport publiczny podczas pandemii podupadł

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button