Info z rynkuMorskiTransport

Strajk tureckich pracowników. Wstrzymali recykling statków w 22 zakładach

Produkcja w 22 zakładach recyklingu statków w okręgu Izmir Aliaga w Turcji została wstrzymana, w związku ze strajkiem pracowników o lepsze warunki zatrudnienia. Według organizacji pozarządowej Shipbreaking Platform, koalicji prowadzącej kampanię na rzecz czystego i bezpiecznego recyklingu statków, około 1500 pracowników twierdzi, że nie zarabia wystarczająco dużo pieniędzy, a ich ostatnia podwyżka pozostaje poniżej galopującej inflacji. Pracownicy wstrzymali recykling statków do czasu spełnienia ich postulatów.

Recykling statków w tureckich zakładach wstrzymany

Strajk został zainicjowany spontanicznie przez pracowników kilku zakładów recyklingu statków, kiedy ludzie zebrali się przed biurami Stowarzyszenia Recyklerów Statków i przemaszerowali do stoczni. Oprócz lepszych zarobków, żądania pracowników obejmują również środki ochrony osobistej oraz zwiększenie inwestycji w bezpieczeństwo i higienę pracy w tym sektorze. Recykling statków nie należy do najbezpieczniejszych zajęć, a organizacja pozarządowa zauważa, że w ciągu ostatnich 30 lat w sektorze odnotowano wiele wypadków o powtarzających się przyczynach.

Asli Odman, pracownik naukowy Istanbul Health and Safety Labour Watch, wyjaśnia, że pracownicy chorują i umierają na choroby zawodowe, po narażaniu się na wieloletni kontakt z toksynami znajdującymi się na statkach. Liczba takich ofiar nie jest jednak w ogóle zgłaszana.

Mamy nadzieję, że obecny strajk i niedawne wypadki spowodują znaczną poprawę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników Aliaga. Zachęcamy Komisję Europejską do wzięcia pod uwagę tych informacji podczas przeglądu obiektów już znajdujących się na liście UE i nowych kandydatów do włączenia – mówi Nicola Mulinaris, starszy doradca ds. komunikacji i polityki w organizacji pozarządowej Shipbreaking Platform.

Czytaj też: Ustawa o usuwaniu wraków podpisana przez Władimira Putina

Recykling statków jest niebezpieczny dla środowiska

Również jeśli chodzi o wyniki w zakresie ochrony środowiska, tureckie zakłady muszą jeszcze sporo poprawić. Organizacja jest zdania, że metoda wyładunku stosowana w Aliaga powinna być stopniowo wycofywana, na korzyść wykorzystania w pełni zamkniętych obszarów do złomowania.

Niebezpieczny dla środowiska recykling statków to nie tylko problem tureckich zakładów. Kilka tygodni temu Shipbreaking Platform dołączyła do K’ómoks First Nation (KFN) i lokalnych mieszkańców, wzywając władze Kanady do zbadania operacji złomowania statków w Union Bay. Organizacja apeluje, aby kanadyjskie władze zbadały toksyczność złomowania statków w zatoce.

Statki mogą być poddane recyklingowi w bezpieczny i przyjazny dla środowiska sposób tylko w odpowiednich zakładach przemysłowych, które zapewniają hermetyczne środowisko z nieprzepuszczalnymi podłogami i systemami odwadniającymi – mówi Nicola Mulinaris, starszy doradca ds. komunikacji i polityki w organizacji pozarządowej Shipbreaking Platform.

Czytaj też: Polskie Linie Oceaniczne kupiły kolejny statek. Nowy nabytek ma blisko 200 metrów długości

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button