MorskiTransport

Inwestycje w Porcie Gdynia: pogłębienie i poszerzenie toru podejściowego

W czwartek 10 lutego Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych. Inwestycje w Porcie Gdynia pozwolą zwiększyć wydajność terminali. Port będzie mógł przyjmować jednostki większe niż obecnie. 

Głębsze podejście – rozbudowa toru wodnego

Przedsięwzięcie wpłynie na możliwości Portu Gdynia. Zostanie poprawione bezpieczeństwo statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. W planach jest również rozbudowa i przebudowa głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizacja oznakowania nawigacyjnego.

To jeden z trzech etapów projektu prowadzonego przez Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Pozostałe dwa etapy dotyczą rozbudowy obrotnicy nr 2 z przebudową Nabrzeża Gościnnego oraz pogłębienie akwenów wewnętrznych. Przedsięwzięcie o wartości 127 mln zł zostało dofinansowane przez Unię Europejską w perspektywie 2014-2020 kwotą 108 mln zł.

Zobacz także: Terminal GCT w Gdyni – zakończono modernizację nabrzeża Bułgarskiego

Inwestycje w Porcie Gdynia – większa wydajność

Po zakończeniu prac tor wodny ma mieć szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m. Tym samym łączna kubatura robót czerpalnych wynosi 3,5 mln m3, z czego 650 tys. zostanie wbudowane w brzeg morski, w ramach sztucznego zasilania (refulacji). Dodatkowo prace zakładają przebudowanie Głowicy Falochronu na wejściu głównym w części południowej i północnej. Prace mają trwać ok. 20 miesięcy.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski powiedział:

Obecnie do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 metrów i długości do 340 metrów. Realizacja naszego przedsięwzięcia znacząco zwiększy te parametry i wraz z dwoma pozostałymi częściami, realizowanymi przez Zarząd Portu, wpłynie na jeszcze większą atrakcyjność portu i wzrost przeładowywanych w nim ładunków. Zapewnienie bezpiecznej i efektywnej infrastruktury dostępowej od strony morza jest dla nas priorytetem.

Zobacz także: Polskie porty liderem na Bałtyku

Wykonawcą jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. – Lider, Rohde Nielsen A/S – Partner i Van den Herik Kust-en Oeverwerken B.V. – Partner. PRCiP wykonywało już podobne prace na terenie Portu Gdynia w latach 90. minionego wieku. Wówczas przedsiębiorstwo brało udział w pogłębianiu toru do głębokości 14 metrów i szerokości 150 m.

Polskie porty morskie prezentują dobre wyniki za 2021 rok

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button