DrogowyKolejowyTransport

Transport publiczny w Polsce: coraz droższe bilety, coraz mniej pasażerów

Transport publiczny w Polsce jest coraz droższy. Wzrost cen biletów dotyczy nie tylko komunikacji w poszczególnych miastach, ale również przewoźników kolejowych. 

Transport publiczny w Polsce – wzrost cen

Wzrost cen biletów uzasadniany jest przez przewoźników przede wszystkim rosnącymi cenami energii oraz mniejszym zainteresowaniem ze strony pasażerów. Spółka PKP Intercity zdecydowała się nawet na uruchomienie programu lojalnościowego, w którym punkty za przejazdy będą mogły być wymieniane na nagrody (więcej: Program lojalnościowy PKP Intercity – punkty za przejazdy krajowe). Przewoźnik chce stymulować również zakup biletów długookresowych.

Jak wskazują analitycy z Polskiego Instytutu Ekonomicznego na podstawie danych Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie widać mniejsze zainteresowanie ze strony pasażerów. Kluczową kwestią są zmiany w strukturze zakupów (stosunek biletów długookresowych do krótkookresowych).

W 2021 roku sprzedano 35% więcej biletów (względem roku 2020, gdy spadek sprzedaży wyniósł 31%). Zadziałał efekt niskiej bazy (w stosunku do 2019 roku było to 7% mniej sprzedanych biletów. Jak widać na poniższym wykresie, od lipca do listopada sprzedaż biletów zwyżkowała. Jednak wciąż nie odbudowano bazy klientów sprzed pandemii.

Zobacz także: Austria wprowadza jeden, całoroczny bilet na komunikację krajową

PIE

Coraz mniejsze zainteresowanie biletami długookresowymi

Jak wskazuje PIE, w 2019 roku bilety długookresowe stanowiły 6,2% struktury sprzedanych biletów w stolicy, w 2020 roku – 5,4%, a w 2021 roku już tylko 4,2%. Bilety te są podstawą struktury przychodów ZTM (w 2019 roku 69% wartości sprzedanych biletów, w 2020 roku 66%). Pomimo większego zainteresowania transportem publicznym w 2021 roku, wciąż wiele osób pracuje zdalnie. Brak potrzeby dojeżdżania do biura sprawia, że coraz więcej pasażerów rezygnuje z okresowych biletów na rzecz jednorazowych.

Zobacz także: Wprowadzenie opłat za posiadanie samochodu w miastach jest konieczne

Pasażerowie wybierają raczej bilety jednorazowe, rezygnując z okresowych. Takie działanie podyktowane jest niepewnością dotyczącą sytuacji epidemicznej i obostrzeń w Polsce. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że bilety okresowe stanowią podstawę dochodów przewoźników, spadek zainteresowania może wpływać na decyzje dotyczące ograniczenia niektórych połączeń. Jak wskazuje PIE, może to przyczyniać się do słabszego popytu, podobnie jak na początku 2000 roku, gdy likwidowano nierentowne połączenia kolejowe. W efekcie działania te prowadziły do utraty pasażerów. To błędne koło może wpływać negatywnie na rozwój transportu zbiorowego w najbliższych latach. Wobec tego dla przewoźników lepszym rozwiązaniem jest podniesienie cen biletów, aniżeli ograniczanie połączeń.

Jaworzno najbezpieczniejszym miastem w Polsce po raz kolejny!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button