PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
IntermodalnyKolejowyTransport
Gorące newsy

PKP Cargo prezentuje wyniki finansowe. Jest się czym pochwalić!

PKP Cargo planuje w kolejnych miesiącach krok po kroku przywracać stabilność na rynku przewozów intermodalnych

Polski przewoźnik towarowy PKP Cargo przedstawił wyniki finansowe za pierwsze półrocze tego roku. Prezentacja wyników miała miejsce w nowym terminalu przeładunkowym w Karsznicach, który zostanie uruchomiony jeszcze w tym roku.

PKP Cargo publikuje nowe wyniki finansowe

Grupa PKP Cargo osiągnęła blisko 2,9 miliarda złotych przychodów w pierwszym półroczu tego roku. To wzrost o 18,3 procent w porównaniu z tym samym okresem rok temu. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy skonsolidowany wynik EBITDA wykazał wzrost na poziomie 64,5 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając pułap 611,2 mln złotych. W pierwszej połowie bieżącego roku zysk netto Grupy wyniósł 109,7 mln złotych, w przeciwieństwie do straty w wysokości 42,4 mln złotych zanotowanej w analogicznym okresie rok wcześniej.

PKP Cargo zanotowało tak dobre wyniki finansowe pomimo spadku wolumenu przewiezionych towarów. Spółka przewiozła bowiem 42,5 miliona ton ładunków, co stanowi spadek o około 8,5 miliona ton w porównaniu do roku poprzedniego. Wskaźnik pracy przewozowej wyniósł 11,6 miliarda tonokilometrów, wobec 13,3 miliarda tonokilometrów osiągniętych w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Czytaj też: Pierwsze Dragony 2 już w PKP Cargo. Kolejne dotrą niebawem

Należy podkreślić, że wyniki osiągnięte w pierwszej połowie roku, a szczególnie w drugim kwartale, wykazują wyraźny wpływ sezonowości. W badanym okresie przewoźnik angażował się aktywnie w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych, równocześnie odnotowując spadek w przewozach węgla kamiennego.

W II półroczu 2023 r. liczymy na większą dynamikę wzrostu, jeżeli chodzi o przychody. Jesień i zima to dla nas czas zwiększonych przewozów węgla, ale jesteśmy dobrze przygotowani na to wyzwanie –  zapowiada Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo.

PAP/M. Kmieciński

Transport intermodalny

W zakresie transportu intermodalnego (obejmującego kontenery samochodowe), firma przetransportowała 2,6 miliona ton ładunków, co stanowi spadek w stosunku do 4,8 miliona ton w ubiegłym roku. Wskaźnik pracy przewozowej wyniósł 1 miliard tonokilometrów w porównaniu do 2 miliardów tonokilometrów w analogicznym okresie poprzedniego roku. Spadek w transporcie intermodalnym jest skutkiem zawirowań geopolitycznych, w tym wojny w Ukrainie. Ponadto, istotny wpływ na wyraźny wzrost kosztów przewozów intermodalnych oraz zmniejszenie ilości przetransportowanych ładunków miało spowolnienie gospodarcze oraz wzrost inflacji.

Mocno odczuliśmy ograniczenie ruchu kolejowego na Nowym Jedwabnym Szlaku, który przed wybuchem wojny w Ukrainie zapewniał nam istotną część pracy przewozowej. Z ogólnopolskich statystyk widać zresztą, że w 2022 r. doszło do kilkunastoprocentowego spadku przewozów intermodalnych – cały rynek odczuł więc problemy wynikające z zerwania wielu dotychczasowych łańcuchów dostaw – podkreśla Dariusz Seliga.

Czytaj też: Polska gospodarka? Bunkrów nie ma, ale też jest fajnie!

PAP/M. Kmieciński

PKP Cargo planuje w kolejnych miesiącach krok po kroku przywracać stabilność na rynku przewozów intermodalnych. Spółka dąży przede wszystkim do zwiększenia atrakcyjności oferty, zwiększenia konkurencyjności oraz poprawy standardu obsługi klientów. Istotnym punktem tej strategii jest uruchomienie w tym roku terminala multimodalnego w Zduńskiej WoliKarsznicach. Terminal o charakterze multimodalnym obejmie obszar o rozmiarze 13 hektarów, a zdolność przeładunkowa docelowo osiągnie 500 tysięcy jednostek multimodalnych rocznie.

Terminal uzupełni sieć terminali multimodalnych w centralnej Polsce i uatrakcyjni kolejową ofertę przewozową w rejonie. Powstanie największy suchy port w Europie zlokalizowany na styku głównej europejskiej linii komunikacyjnej WschódZachód oraz trasy Północ-Południe łączącej m.in. Adriatyk, Bałtyk oraz Morze Północne. Położenie w najbardziej newralgicznym punkcie łączącym Nowy Jedwabny Szlak z regionem Trójmorza, bezpośrednio przy trasie S8 integrującej terminal z europejską siecią autostrad sprawia, że inwestycja w pełni odpowiada aktualnym wymaganiom branży – wskazuje Hanna Jażdżyk, prezes zarządu PKP Cargo Terminale.

Kolejowe przewozy towarowe znów zdominowane przez węgiel 

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button