KolejowyTransport

Belgijska wizja rozwoju kolei do 2040 r. Belgijski minister ogłosił plan

Minister ogłosił, że w wyniku obecnych prac resortu powstanie belgijska wizja rozwoju kolei do 2040 roku. Belgia chce zmniejszyć liczbę osób podróżujących samochodem i chce to częściowo osiągnąć poprzez poprawę usług kolejowych, aby zachęcić więcej osób do przesiadania się w pociąg.

Jaka będzie belgijska wizja rozwoju kolei do 2040 r.?

Belgijski minister mobilności, Georges Gilkinet ogłosił w środę „Wizję 2040” dla kolei belgijskich. Nie koncentruje się ona jednak tylko na zwiększeniu jakości usług czy też budowie nowej infrastruktury, ale przede wszystkim na zwiększeniu częstotliwości pociągów w całym kraju.  Podstawowym celem jest zwiększenie odsetka osób, które wybierają pociąg, a nie inny środek transportu z 8 proc. do 15 proc. belgijskiego społeczeństwa. Liczba pociągów ma zostać zwiększona na tyle, aby co najmniej dwa pociągi na godzinę odjeżdżały z każdej stacji w kraju (oraz maksymalnie co 15 minut w większych miastach).

Zobacz również: Ruszył nocny pociąg ze Szwecji w austriackie Alpy

Gilkinet poinformował również o planach usprawnienia połączeń stacji kolejowych z innymi miejscami transportem publicznym poprzez system węzłów przesiadkowych. Rozkłady jazdy będą skoordynowane w bardziej efektywny sposób, aby jeszcze bardziej zachęcić ludzi do wyboru transportu publicznego.

Zobacz również: Ceny gazu w Europie rosną. Belgia wprowadza dopłaty do rachunków

Jak wspomniał minister w komunikacie prasowym:

Pociąg jest dobry dla klimatu, naszego bezpieczeństwa na drogach, naszej gospodarki, naszych miejsc pracy. Wraz z rządem federalnym chcemy, aby pociąg był podstawą naszej mobilności.

Korzyści środowiskowe

W Belgii transport odpowiada za 30 proc. wszystkich emisji dwutlenku węgla, przy czym 98 proc. z nich jest emitowane przez transport drogowy. Korki drogowe stanowią duże obciążenie finansowe dla państwa – jak podkreśliło ministerstwo, w ubiegłym roku kosztowały gospodarkę kraju około 4,2 mld euro. Zachęcenie ludzi do wyboru pociągów może zarówno pozytywnie wpłynąć na środowisko jak i na koszty generowane przez duże natężenie ruchu na drogach. Belgijski minister wspomniał również o przeniesieniu większej części transportu towarowego na tory. Mogłoby to zmniejszyć liczbę ciężarówek na drogach i również przyczynić się do zmniejszenia korków. Według planów ilość towarów przewożonych w Belgii koleją ma się podwoić do 2040 r.

Szeroka współpraca z branżą kolejarską

Obecnie ten długoterminowy plan rozwoju belgijskich kolei jest w fazie projektowej. Wizja jest opracowywana w porozumieniu z przedsiębiorstwami kolejowymi SNCB i Infrabel, które opiniują projekt tekstu. W rozmowach uczestniczą również organizacje reprezentujące interesy pasażerów. Nie są znane planowane koszty wszystkich inwestycji w ramach nowego programu, jednak pojawiły się głosy, że już obecnie linie kolejowe w Belgii mają duże natężenie ruchu i nie da się go tak po prostu zwiększyć bez konieczności rozbudowania infrastruktury. Belgijska wizja rozwoju kolei do 2040 r. może być zatem zweryfikowana przez rzeczywistość i opinię branży kolejarskiej.

UE: Przez ocieplenie klimatu nastąpi rozwój nocnych pociągów

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button