DrogowyTransport

Sprzedaż samochodów w Norwegii. Ponad 80% to pojazdy elektryczne!

Sprzedaż samochodów w Norwegii zaskoczyła. Najnowsze opublikowane statystyki sprzedaży samochodów w styczniu tego roku wskazały, że aż ponad 80% sprzedanych w styczniu samochodów było elektrycznych. Sprzedano również najmniej pojazdów od 2009 r.

Norweska moda na elektromobilność

Oficjalne dane opublikowane przez Norweską Radę Informacji o Ruchu Drogowym (OFV) na początku lutego ujawniły, że aż 83,7% wszystkich nowych samochodów sprzedanych w Norwegii w styczniu to pojazdy elektryczne. Tym samym został pobity poprzedni rekord z września 2021 r., kiedy było to 77% i stycznia 2021 r., gdy samochody elektryczne stanowiły 53%. Zgodnie ze swoją metodologią do pojazdów bezemisyjnych, OFV zalicza samochody elektryczne oraz napędzane wodorem. Ponadto rozdziela hybrydy typu plug-in od samochodów hybrydowych bez możliwości ładowania.

Zobacz również: Ostatni samochód spalinowy w Norwegii zostanie sprzedany w kwietniu 2022?

Na 7957 nowych samochodów kupionych w styczniu przez Norwegów, aż 6659 było pojazdami w pełni elektrycznymi. Sprzedano również 910 (11,5%) hybryd typu plug-in oraz jeden samochód z napędem wodorowym. Jedynie 387 (4,8%) nowych sprzedanych samochodów nie było zelektryfikowanych, co jest wyjątkowym wynikiem na tle reszty Europy i świata.

Jakie pojazdy były najczęściej kupowane przez Norwegów?

Spośród 20 najczęściej sprzedawanych w styczniu modeli, aż 19 było elektrycznych. Najpopularniejszym modelem okazał się Audi Q4 E-tron, którego sprzedano 643 szt. (8,1% wszystkich). Na drugim miejscu znalazł się Hyundai IONIQ 5 – 477 szt. (6%), a na trzecim BMW iX – 444 szt. (5,6%). Jedyny w pierwszej dwudziestce niezelektryfikowany samochód to Toyota Rav4, której sprzedaż w styczniu wyniosła 271 szt. (3,4%). Co może wydać się ciekawe, to fakt, że w styczniu zarejestrowano więcej nowych samochodów elektrycznych Porsche Taycan niż nowych samochodów benzynowych.

Sprzedaż samochodów w Norwegii na niskim poziomie

Rekordowy miesiąc sprzedaży pojazdów elektrycznych w Norwegii nastąpił w tym samym czasie, w którym gwałtownie spadła sprzedaż samochodów osobowych – w styczniu zarejestrowano tylko 7957 nowych pojazdów osobowych – o 2344 mniej niż w 2021 r. Ostatni raz tak niska sprzedaż samochodów w styczniu miała miejsce w 2009 r. – w samym środku kryzysu gospodarczego. Rekordowy udział samochodów elektrycznych w sprzedaży może wynikać z faktu, że rząd norweski nie nałożył jeszcze na nie podatku VAT. Ponadto zmiany w norweskim budżecie na 2022 r. zmniejszające ulgi podatkowe dla hybryd spowodowały spadek udziału styczniowej sprzedaży pojazdów hybrydowych z 19% w styczniu 2021 r. do zaledwie 6,6% w styczniu 2022 r.

Zobacz również: Norweski przemysł naftowy zanotował rekordowe wpływy ze sprzedaży ropy i gazu

Powody dla tak wysokiego udziału samochodów elektrycznych w sprzedaży wyjaśniła Christina Bu, sekretarz generalna Norweskiego Stowarzyszenia Samochodów Elektrycznych:

Istnieją powody, by sądzić, że konsumenci, którzy w zeszłym roku rozważali zakup hybrydy z możliwością ładowania, teraz decydują się na zakup samochodu o zerowej emisji. Gdyby podatek VAT został wprowadzony na samochody elektryczne już w tym roku, prawdopodobnie nie zobaczylibyśmy takich wyników sprzedaży.

Następnie przypomniała również o konieczności podnoszenia podatków na samochody spalinowe:

Upewnienie się, że samochody elektryczne wygrywają konkurencję na nowym rynku samochodowym, to polityczna odpowiedzialność. Jeśli rząd ostatecznie zamierza stopniowo wprowadzać podatek VAT na samochody elektryczne, należy to zrobić bardzo ostrożnie, a strategia musi polegać na tym, że nowe, zanieczyszczające samochody również staną się droższe

UE spełniła cel klimatyczny w transporcie 10 proc. OZE w transporcie

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button