PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
LotniczyTransport

Multipla wśród samolotów… Po co Boeing zbudował 747 Dreamlifter?

Boeing rozpoczął budowę swojego 787 Dreamlinera na początku lat 2000

Boeing 747 Dreamlifter to rzadki samolot cargo, zaprojektowany do transportu komponentów dla 787 Dreamlinera od dostawców z całego świata do fabryk w Stanach Zjednoczonych. Rozwiązał on problem logistyczny związany z wolnymi metodami przesyłki. Ogromny frachtowiec po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 2006 roku.

Boeing 747 Dreamlifter – po co został zbudowany?

Boeing 747 „Dreamlifter” to najdłuższy na świecie samolot transportowy. Zbudowano zaledwie cztery takie maszyny, co sprawia, że są one jednymi z najrzadszych frachtowców na świecie.

Samolot został stworzony poprzez przekształcenie czterech istniejących 747-400 w konfiguracji pasażerskiej, co skutkowało powstaniem specjalistycznego samolotu z wypukłym kadłubem. Obsługiwany jest przez firmę Atlas Air i był wykorzystywany do transportu środków medycznych podczas pandemii COVID-19.

Maszyna odegrała również kluczową rolę w przyspieszeniu produkcji innych samolotów, poprzez skrócenie czasu dostawy i umożliwienie transportu dużych części Dreamlinera, które nie mogły być przewożone konwencjonalnie. Jego główną zaletą jest przestronna komora ładunkowa.

Budowa samolotu trudniejsza niż się spodziewano

Boeing rozpoczął budowę swojego 787 Dreamlinera na początku lat 2000. W miarę rozwoju projektu stało się jasne, że konwencjonalne metody dostawy komponentów do tego samolotu zajęłyby zbyt dużo czasu. Wynikało to z faktu, że dostawcy znajdowali się na obszarze tak odległym jak Japonia i Włochy, co oznaczało, że transportowanie części drogą lądową i morską byłoby wysoce nieefektywne.

Dlatego Boeing zdecydował się na przewóz tych części drogą powietrzną. Jak informuje portal Simple Flying, jednak wiele z tych elementów było zbyt dużych, aby zmieścić się w konwencjonalnych kontenerach. Były za duże nawet dla największych istniejących samolotów transportowych tamtego czasu, takich jak 747-400F i Antonov An-225. To oznaczało, że Boeing musiał zaprojektować specjalistyczny samolot do przewozu części.

Czytaj też: Ryanair anuluje loty! Przewoźnik dostał za mało Boeingów

Zamiast produkować zupełnie nowe samoloty, Boeing zdecydował się przekształcić cztery istniejące 747-400 w konfiguracji pasażerskiej. Jeden pochodził od Air China, drugi od Malaysia Airlines, a dwa od China Airlines. Przeprojektowane samoloty miały mieć wypukły kadłub, podobny do wypukłego Super Guppy operowanego przez NASA lub Airbus Beluga.

Przeprojektowanie było wspólnym przedsięwzięciem oddziału Boeinga w Moskwie, Rocketdyne i hiszpańskiej Gamesa Aeronautica. Konwersję przeprowadzono na Tajwanie przy udziale Evergreen Aviation Technologies Corporation.

Największy samolot transportowy na świecie

Pierwszy Dreamlifter wyjechał na płytę lotniska na Tajwanie we wrześniu 2006 roku. Jak informuje portal Simple Flying, Boeing przetransportował go na swoje lotnisko w Seattle, gdzie samolot przeszedł testy lotnicze. Drugi samolot odbył swój pierwszy lot testowy na początku 2007 roku. Obie maszyny rozpoczęły transportowanie części Dreamlinera później w tym samym roku.

Skrzydła dla 787 Dreamlinera były produkowane w Japonii. Transport tych komponentów do zakładów Boeinga w Stanach Zjednoczonych zajmował wcześniej nawet miesiąc drogą morską. Po wprowadzeniu samolotu samolot transportowy czas ten skrócił się do zaledwie samolot transportowy. Do połowy 2008 roku rozpoczęto eksploatację trzeciego Dreamliftera, a czwarty samolot wszedł do służby w 2010 roku.

Boeing nie obsługuje samodzielnie Dreamlifterów, a zamiast tego zleca tę odpowiedzialność firmie Atlas Air, która przejęła to zadanie od Evergreen International Airlines w 2010 roku. Po utracie kontraktu na rzecz Atlas Air w 2010 roku, Evergreen wytoczył pozew przeciwko Boeingowi, ale przegrał proces, co ostatecznie doprowadziło do zaprzestania działalności firmy w 2013 roku.

Obecnie samoloty Dreamlifter można zauważyć podczas transportu części między zakładami Boeinga, zwłaszcza na lotnisku Charleston, lotnisku Anchorage International, Chubu Centrair i Taranto-Grottaglie. Samoloty Dreamlifter były znacząco wykorzystywane podczas pandemii COVID do transportu sprzętu medycznego

Czytaj też: Inflacja w USA spadła, a amerykańska gospodarka jest silna jak nigdy! To zasługa podaży

Jak informuje portal Simple Flying, mimo że rozpiętość skrzydeł Dreamliftera jest taka sama jak w przypadku tradycyjnego 747-400 (71,7 m vs. 70,6 m), to sam Dreamlifter jest nieznacznie dłuższy (71,7 m vs. 70,6 m). Jest również większy pod względem wysokości (21,5 m vs. 19,4 m) i szerokości kadłuba (8,4 m vs. 6,5 m). Niemniej jednak, maksymalna masa startowa Dreamliftera (364 235 kg) jest mniejsza niż 747-400 (396 890 kg). Ponadto, zasięg Dreamliftera, gdy jest w pełni załadowany, wynosi tylko 4200 mil morskich, w porównaniu do 7260 mil morskich 747-400.

Główną zaletą Dreamliftera jest jego przestrzeń. Jego główna komora ładunkowa ma objętość 1840 metrów sześciennych, a maksymalna zdolność ładunkowa wynosi 113 400 kg. Samolot Boeing 787 Dreamliner okazał się udanym przedsięwzięciem dla Boeinga i jest obecnie powszechnie obecny na lotniskach na całym świecie. Chociaż samolot jest znacznie rzadziej spotykany, to należy pamiętać, że produkcja Dreamlinera nie byłaby możliwa w takim tempie, jak obecnie, bez tego specjalistycznego frachtowca.

Przewoźnik nie kupi Boeingów cargo. Woli samoloty pasażerskie

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button