UE zmieni testy emisji hybryd, bo obecne mogą kłamać
Unia Europejska planuje zaostrzenie testów emisji dwutlenku węgla samochodów hybrydowych typu plug-in. Dwa źródła Reutersa, zaznajomione z tematem przekazały, że UE patrzy krytycznie na obecne testy, ponieważ te dają wyniki nawet czterokrotnie niższe od rzeczywistych emisji.
UE szykuje zaostrzenie testów emisji dla hybryd
Nowa metodologia może oznaczać, że niektórzy producenci samochodów, którzy w 2021 r. sprzedawali w Europie prawie tyle samo hybryd typu plug-in, co pojazdów akumulatorowo-elektrycznych (BEV), będą musieli sprzedawać więcej pojazdów typu BEV, aby spełnić unijne cele w zakresie emisji i uniknąć wysokich kar. Zaostrzenie testów emisji będzie egzekwowane prawdopodobnie od około 2025 roku.
Jak przekazały źródła, dane z liczników zużycia paliwa – które zgodnie z prawem UE muszą być wbudowane w nowe samochody od 2021 roku – zostaną uwzględnione w nowych testach. To pokaże bardziej realistyczny obraz tego, jak bardzo samochody hybrydowe nadal polegają na silniku spalinowym, a nie na akumulatorze elektrycznym.
Współczynnik użyteczności ulegnie zmianie. Zaczynamy zbierać dane z pojazdów, ale to proces ciągły – powiedział agencji Reuters Petr Dolejsi, dyrektor ds. zrównoważonego transportu w Europejskim Stowarzyszeniu Producentów Samochodów (ACEA), odnosząc się do średniej szacunkowej oceny tego, jak daleko hybryda jeździ w trybie elektrycznym.
Urzędnik Komisji Europejskiej powiedział, że omawiana jest poprawka do przepisów wykonawczych dotyczących emisji zanieczyszczeń Euro 6, zmieniająca podejście do testowania – zwane Worldwide Light Vehicles Testing Procedure (WLTP) – w celu określenia współczynników użyteczności na podstawie rzeczywistych danych z liczników zużycia paliwa. Urzędnik nie podał dalszych szczegółów.
A record almost 1-in-10 new passenger cars registered in W.Europe in November was a BEV zero-emission vehicle according to @EuroEVReport data.
Total plug-in (including PHEV) new car registrations achieved an 18% market mix in November, 1.06m units YTD.https://t.co/AggYXwNp43 pic.twitter.com/eYtX3kyEH1
— Schmidt Automotive Research (@EuroEVReport) December 17, 2020
Zaostrzenie testów emisji zostanie następnie omówione 9 lutego przez Grupę Roboczą ds. Pojazdów Silnikowych, składającą się z zainteresowanych stron z przemysłu, rządu i stowarzyszeń konsumenckich. Urzędnik powiedział, że decyzji w tej sprawie oczekuje się w tym roku.
Czytaj też: Sprzedaż pojazdów elektrycznych w 2021 r. wzrosła dwukrotnie!
Zaostrzenie testów emisji pozwoli na uzyskanie rzeczywistych wyników
Zaostrzenie testów emisji, aby lepiej odzwierciedlały rzeczywiste emisje, wspiera rosnący konsensus między grupami zajmującymi się ochroną środowiska i organami regulacyjnymi, że hybrydy typu plug-in nie są tak ekologiczne, jak kiedyś sądzono i nie powinny być traktowane na równi z pojazdami akumulatorowo-elektrycznymi przy projektowaniu polityki zachęcającej do elektryfikacji.
Producenci samochodów, wciąż odzyskujący swój wizerunek po skandalu Dieselgate w 2015 r., w którym niektórzy używali nielegalnego oprogramowania do oszukiwania testów emisji, często publikują wyniki swoich testów emisji na początku roku. Oficjalne dane są publikowane przez Komisję Europejską dopiero później.
Zgodnie z testem WLTP wprowadzonym w zeszłym roku, producenci samochodów płacą inspektorom za nadzorowanie ich w przeprowadzaniu znormalizowanego testu dla wszystkich typów pojazdów – od spalinowych, przez hybrydowe, po akumulatorowo-elektryczne. Odbywa się to w ich laboratoriach, aby ustalić średnią emisję dwutlenku węgla na kilometr. Cele na rok 2021 to około 95 g CO2/km, przy czym wartości te mogą się nieznacznie różnić, ponieważ cele poszczególnych producentów samochodów są dostosowywane w zależności od średniej masy ich pojazdów.
Jednak badania przeprowadzone przez ośrodki analityczne zajmujące się ochroną środowiska, takie jak Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu (ICCT), pokazują, że nawet test WLTP jest daleki od rzeczywistości, szczególnie w przypadku samochodów hybrydowych, które polegają na silniku spalinowym w około dwukrotnie większym stopniu, niż pokazują to wyniki testu.
Czytaj też: Gospodarki na ropę potrzebują hybrydowego silnika
Znajdziesz nas w Google NewsW Polsce nawet samochody elektryczne szkodzą klimatowi [BADANIE]
2 Komentarze