Drogowy

W Polsce nawet samochody elektryczne szkodzą klimatowi [BADANIE]

Czy samochody elektryczne są ekologiczne, skoro prąd w Polsce i tak wytwarzany jest z węgla? Na to pytanie odpowiada nowe badanie udostępnione agencji Reuters. Polska należy do krajów, gdzie zmiana samochodu ze spalinowego na elektryczny wiąże się z większymi emisjami CO2.

Pojazdy elektryczne są przedstawiane jako jeden ze sposobów na obniżenie przez ludzkość emisji. Ich wpływ na klimat jest jednak bardzo różny w zależności od kraju. Są miejsca, gdzie przejście z samochodu spalinowego na elektryczny będzie się wiązać z dużym spadkiem emisji. W niektórych krajach emisje te jednak wzrosną.

Zobacz też: Sprzedaż pojazdów elektrycznych w 2021 r. wzrosła dwukrotnie!

Wpływ zmiany samochodu ze spalinowego na elektryczny obliczyła firma konsultingowa Radiant Energy Group (REG). Z badania wynika, że w Europie, gdzie sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie najszybciej, zmiana prawie zawsze wiązała się ze spadkiem emisji dwutlenku węgla. Jednak w dwóch krajach skutek ten był odwrotny. Była to Polska i Kosowo.

Czy samochody elektryczne są ekologiczne? W Europie przeważnie tak

W większości krajów Europy Zachodniej zmiana auta na elektryczne była dobra dla klimatu. Z udostępnionego agencji Reuters badania wynika, że najlepsze wyniki osiągnęła Szwajcaria. Miks energetyczny tego górskiego kraju opiera się na energetyce jądrowej i wodnej. To sprawia, że wytwarzany przez Szwajcarów prąd jest praktycznie bezemisyjny. Zmiana auta na elektryczne wiąże się z blisko 100% spadkiem emisyjności w porównaniu do samochodów spalinowych. Bardzo dobra wyniki osiągnęła także opierająca się na hydroelektrowniach Norwegia, gdzie spadek wyniósł 98%. W czołówce także Francja (96%), Szwecja (95%) oraz Austria (93%).

Najmniejszy spadek emisji po zmianie auta nastąpi na Cyprze. Tam spadną one jedynie o 4%. Wśród maruderów także Serbia (15%), Estonia (35%) oraz Holandia (37%). Wynika to z wysokiej emisyjności miksu energetycznego tych państw. W Niemczech, które są europejskim liderem w produkcji samochodów, zmiana auta na elektryczne ograniczała emisje gazów cieplarnianych o 55%.

W Niemczech czy Hiszpanii rozwijana jest energetyka słoneczna i wiatrowa. Niestety brak rozbudowanej sieci magazynowania energii elektrycznej, dlatego ilość zaoszczędzonych emisji zależy w dużej mierze od pory dnia. Ładowania w godzinach popołudniowych pozwala zaoszczędzić o 16-18% więcej emisji niż w nocy.

W Polsce samochody elektryczne nie są eko

Polska obok Kosowa należy do państw, gdzie zmiana auta na elektryczne wiąże się ze wzrostem emisji. To skutek dużego udziału węgla w naszym miksie energetycznym. Co z tego, że sam samochód nie produkuje emisji, skoro wytworzenie prądu potrzebnego do jego napędzenia, wiąże się z dużą emisją CO2. To sprawia, że kupno samochodu elektrycznego w Polsce jest nieekologiczne. Wraz z rozwojem energetyki OZE oraz budową elektrowni jądrowej, ta sytuacja powinna ulec zmianie.

Emisje samochód elektryczny

Źródło: https://www.reuters.com/business/cop/is-your-electric-car-eco-friendly-you-thought-2021-11-10/

Badanie REG bazuje na danych z okresu od 1 stycznia do 15 października 2021 r. Porównało emisje z ładowania pojazdu elektrycznego odpowiadającego wydajności Tesli Model 3 do przejechania 100 km z emisjami generowanymi przez przeciętne paliwo napędzane benzyną pojazd na tej samej odległości.

Polski VAN elektryczny: Nowoczesny dostawczak od Innovation AG

 

Polecane artykuły

Back to top button