DrogowyInfo z rynkuTransport
Gorące newsy

Polski VAN elektryczny: Nowoczesny dostawczak od Innovation AG

Program E-VAN został zorganizowany w ubiegłym roku przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Celem inicjatywy było wspieranie produkcji pojazdów elektrycznych w Polsce. Najwięcej punktów zebrała spółka Innovation AG. Polski VAN elektryczny ma być wyposażony w większości w części pochodzące od polskich producentów. 

Zwycięzca konkursu NCBiR

Zgodnie z wymaganiami, projekt musiał uwzględniać ładowność min. 1 t, a zaprojektowany pojazd musiał pokonać określoną liczbę kilometrów na jednym ładowaniu. W przypadku samochodu na baterie jest to 250 km, w przypadku pojazdu wyposażonego w wodorowe ogniwo paliwowe FCEV – 400 km. W programie najwięcej punktów uzyskało przedsiębiorstwo Innovation AG, które zaproponowało projekt pierwszego polskiego VANa elektrycznego. Zwycięzcy zaproponowali pojazd o większym zasięgu niż wymagany. Spółka pracuje nad rozwojem pojazdów elektrycznych w Polsce w ramach Zgorzeleckiego Klastra Efektywności Energetycznej.

Zobacz także: Sprzedaż pojazdów elektrycznych w 2021 r. wzrosła dwukrotnie!

Źródło: InnovationAG
Źródło: InnovationAG

Zobacz także: W tyskiej fabryce Fiata będą produkowane elektryki

Źródło: InnovationAG
Polski VAN elektryczny
Źródło: InnovationAG

Polski VAN elektryczny – polskie podzespoły

Zgorzelecki projekt składa się z 5 tys. części, z czego 2/3 pochodzi od polskich dostawców. Design również jest zasługą polskiej firmy. E-VAN ma być autorską produkcją, która zostanie wyposażona w jeden z najnowocześniejszych na świecie systemów zarządzania pojazdem elektrycznym oraz w unikalny system kinetycznego odzyskiwania energii.

Zaprojektowany pojazd ma ważyć ok. 2,3 tony ze względu na zastosowanie nowoczesnych kompozytów węglowych. Ponadto samochód ma być wyposażony w system zarządzania ciepłem i niskie zużycie energii, oparty o pompę ciepła.

Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG, powiedział:

E-VAN zaprojektowany przez Innovation AG to aż w 70 proc. na tzw. „local content”. Warto to podkreślić, ponieważ w odróżnieniu do innych pomysłów na narodowy samochód elektryczny, nasz ma szansę być faktycznie polską konstrukcją. Zaprojektowaliśmy całkowicie nowe auto, z własną ramą, własną kabiną i własnym zawieszaniem. Nasi konstruktorzy opracowali też autorski system zarządzania pojazdem.

O projekcie pozytywnie wypowiada się również prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, Maciej Mazur:

Firma Innovation AG ma wieloletnie doświadczenie w ekokonwersji, co daje duże, a przede wszystkim realne, szanse na powodzenie w realizacji projektu E-VAN. (…) W projekcie E-VAN spółka zamierza wdrożyć m.in. innowacyjny system inteligentnego sterowania hamowaniem regeneracyjnym, a także wykazała się kreatywnym podejściem do modelu biznesowego, który po kilku latach eksploatacji baterii w elektrycznym vanie zapewnia jej dalsze funkcjonowanie jako element magazynów energii. Takie podejście redukuje koszty dzięki, czemu cały projekt staje się bardziej efektywny ekonomicznie.

Na ogłoszenie decyzji, kto w III etapie programu NCBiR będzie pracował nad prototypem elektryka, oczekują dwie firmy. W kolejnym etapie wymagane jest zbudowanie co najmniej dwóch prototypów pojazdu, w czwartym zaś przeprowadzenie procesu homologacji. Ogłoszenie wyników naboru do trzeciego etapu ma nastąpić pod koniec lutego. Gotowy projekt może trafić do seryjnej produkcji już w IV kwartale 2023 roku.

Samochody elektryczne SONY – Vision-S 02 może trafić do sprzedaży

Polecane artykuły

Jeden komentarz

  1. Wygląda super i życze powodzenia. Tylko zmieńcie tą kierownice bo wygląda jak z poloneza tak to super oby nie wyszło tak jak zwykle u nas. Swoją droga to ciekawę czemu u nas nigdy sie nic nie opłaci i nic sie nie da

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button