Monorail od lat jest tematem, który rozpala lokalne społeczności od południa, do północy Polski. Prym wiedzie w tym m.in. Rzeszów, gdzie kolejka nadziemna była obiecywana wielokrotnie. Do tej pory były to jednak niespełnione obietnice — wszystko jednak zmieniło się po decyzji Rady Ministrów. Czy w takim wypadku maszyny tego typu pojadą wkrótce w polskich miastach?
Monorail pojedzie w polskich miastach. Jest decyzja Rady Ministrów
Ustawa o monorail, czyli jednoszynowej kolei, została przyjęta przez Radę Ministrów. Projekt został złożony przez wiceministra sprawiedliwości Marcina Warchoła, który wspominał o nim już w czasie walki o fotel prezydencki w Rzeszowie.
Nowelizacja dotyczy objęcia dozorem przez Transportowy Dozór Techniczny, dzięki czemu umożliwi to budowę tego typu kolejek na terenie Polski. Nowelizacja wejdzie w życie już po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Obejmuje ona nowy rodzaj publicznego transportu zbiorowego – dotyczy to kolei poruszającej się po jednej szynie, na poduszkach powietrznych, lub magnetycznych.
Warchoł wskazał, że:
Monorail jest bezpieczny, bezkolizyjny, ekologiczny oraz całkowicie niezależny od ruchu ulicznego. Kolejka porusza się na kołach gumowych albo na elektromagnesie, więc jest także bardzo cicha. Ponadto nie potrzebuje żadnych linii zasilania, gdyż napędzana jest przez własne akumulatory.
Czytaj również: W Wuhan powstał Skytrain, czyli „latający” pociąg maglev bez kierowcy
Warchoł wskazał również, że monorail jest wielokrotnie tańszy od metra i łatwiej go zbudować w tłocznych aglomeracjach miejskich. Jak przekonuje Ministerstwo Infrastruktury, rozwiązanie to jest inspirowane m.in. podobnymi kolejami w Singapurze czy Dubaju:
Zbudowanie i eksploatacja sieci monorail z jednej strony obniży koszty transportu (tak dla miasta jak i dla użytkowników tej formy transportu), a z drugiej znacząco przyspieszy ten transport, nie ingerując w dotychczasową infrastrukturę drogową.
Rzeszów od lat stara się o monorail. Plany w końcu mogą wejść w życie
Plany implementacji kolei jednoszynowej były już omawiane od lat w Rzeszowie. To właśnie tam 14 lat temu narodził się pomysł zbudowania kolei monorail przez ówczesnego prezydenta miasta Tadeusza Ferenca. Choć jego marzenie nie spełniło się za jego kadencji, to istnieje prawdopodobieństwo, że kolejka zostanie niedługo wybudowana.
Czytaj również: Chińczycy budują pociąg zdolny poruszać się z prędkością 620 km/h
Niemniej jednak jak informuje lokalna gazeta Nowiny24, inwestycja musi zostać gruntownie przeanalizowana. Jak przekonuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta:
To bardzo dobrze, że w polskim prawie zaczynają się pojawiać inne formy transportu zbiorowego i miasta, samorządy będą mogły w przyszłości z nich skorzystać. […] Musimy mieć konkretne wyliczenie, uzasadnienie ekonomiczne.
Koszt tego typu inwestycji może wynieść około 800 milionów złotych. Dotyczy to zarówno przystosowania całej infrastruktury, jak i przygotowania kolejki. Miasto posiada obecnie plany trasy 7- i 14-kilometrowej. List intencyjny w sprawie budowy monoraila w Rzeszowie podpisano już w maju 2020 z firmą Sunningwell Polska.
Znajdziesz nas w Google News