KolejowyTransport

Koleje Łotewskie koncentrują się na transporcie pasażerskim

Długoterminowa strategia rozwoju Kolei Łotewskich (LDZ) wyraźnie przewiduje, że koleje łotewskie staną się kręgosłupem transportu pasażerskiego kraju, ale pozostawia niewiele miejsca dla transportu towarowego. Kraj nadbałtycki planuje szereg dużych inwestycji, które będą koncentrować się przede wszystkim na transporcie pasażerskim, a nie na przewozach towarowych.

Koleje Łotewskie skoncentrują się na transporcie pasażerskim

Koleje Łotewskie chcą stworzyć zrównoważony i zintegrowany system transportowy, który ułatwi mobilność zarówno pasażerów, jak i towarów. Opierając się na swoich długoterminowych planach, chcą maksymalnie wykorzystać kolej, a inwestycje obejmują projekty mające na celu poprawę bezpieczeństwa, zwiększenie prędkości na torach, optymalizację ruchu i inne środki modernizacyjne, ale także tworzenie nowych stacji.

Latvijas dzelzceļš

Jednak pomimo tych ambitnych planów, Europejskiego Zielonego Ładu i ogólnie europejskich celów w zakresie ekologicznego transportu, Koleje Łotewskie nie nadają wystarczającego priorytetu kolejowym przewozom towarowym. To dziwne rozwiązanie, ponieważ kraje nadbałtyckie stają się coraz ważniejsze dla transportu towarowego między Europą i Azją a Skandynawią, a więc promocja kolejowego transportu towarowego powinna być priorytetem dla inwestycji łotewskich.

Czytaj też: Gospodarka Łotwy najbardziej przyjaznym miejscem dla startupów!

Koleje Łotewskie zelektryfikują linie pasażerskie

Przedsiębiorstwo kolejowe poczyniło wielkie postępy w celu zelektryfikowania większości sieci kolejowej za pomocą prądu zmiennego o napięciu 25 kilowoltów i częstotliwości 50 herców, w tym odcinka Zasulauks-Bolderāja. W ostatnich latach skoncentrowano się na elektryfikacji 218-kilometrowej linii Riga-Krustpils-Rēzekne-Daugavpils, na której odbywa się znaczny ruch towarowy. Jednak wraz ze wzrostem znaczenia ruchu pasażerskiego i przepisami dotyczącymi ochrony środowiska konieczna jest teraz zmiana sposobu zasilania linii pasażerskich, które kilkadziesiąt lat temu były zelektryfikowane za pomocą systemów prądu stałego o napięciu trzech kilowoltów. Chociaż LDZ ma do odegrania realną rolę w transporcie pasażerskim, transport towarowy może również skorzystać na elektryfikacji, ponieważ pociągi holowane przez lokomotywy elektryczne mogą być bardziej zrównoważone i szybsze.

Można argumentować, że państwowe przedsiębiorstwo kolejowe, które prawie całkowicie wyklucza transport towarowy ze swoich przyszłych strategii, jest błędzie i pozostaje w tyle, zwłaszcza że kolejowy transport towarowy jest ważnym elementem ekologicznych planów UE i w konsekwencji coraz więcej przedsiębiorstw stara się wykorzystywać go w swoich łańcuchach transportowych. Łotwa jednak stopniowo ulepsza tę część swojej sieci transportowej, więc jest miejsce na błędy i ich korektę. Na przykład LDZ dopiero w czerwcu 2021 r. wprowadziły intermodalne i kombinowane środki transportu. W tym sensie Koleje Łotewskie mają w kraju duże możliwości rozwoju, aby zdobyć właściwą pozycję w strategii wzrostu. Być może megaprojekt Rail Baltica oraz inne inwestycje regionalne i wzrost gospodarek krajów sąsiednich przyczynią się do tego jeszcze bardziej.

Czytaj też: Brazylijska sieć kolejowa może zwiększyć się nawet o 50%

Litwa zablokowała transport potasu z Białorusi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button