KolejowyTransport

Hiszpański CAF przetestuje pociąg z napędem wodorowym

Hiszpański producent taboru, CAF we współpracy z firmą technologiczną Iberdrola współpracują nad wykorzystaniem wodoru w kolejnictwie. Efektem ma być pociąg z napędem wodorowym. Pierwsze testy mają rozpocząć się już w kwietniu tego roku.

Powstanie hiszpański pociąg z napędem wodorowym

Hiszpański producent taboru CAF współpracuje z firmą energetyczną Iberdrola w zakresie wykorzystania ekologicznego wodoru w kolei. Iberdrola na podstawie podpisanej 2 lutego umowy ramowej z CAF, dostarczy zielony wodór do pilotażowego projektu prototypu pociągu. Z kolei Toyota dostarczy moduły ogniw paliwowych do projektu.

Zobacz również: W porcie w Rotterdamie powstanie zielona elektrownia wodorowa

Projekt będzie realizowany w ramach europejskiego programu FCH2RAIL (Fuel Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications). Pierwsze testy nowego pociągu zaplanowano zaplanowano na kwiecień tego roku. Odbędą się w zakładzie produkcyjnym CAF w Saragossie.

Pociąg o podwójnym napędzie

Nowy pociąg z napędem wodorowym będzie oparty na powszechnie funkcjonującym w Hiszpanii pociągu podmiejskim serii Renfe Civia. Zostanie on wyposażony w nowy system generatora elektrycznego oparty zarówno na wodorowych ogniwach paliwowych, jak i akumulatorach. Będzie to zatem oznaczało możliwość funkcjonowania w dwóch trybach – z zasilaniem elektrycznym oraz wodorowym. Pozwoli to temu modelowi na jazdę również po niezelektryfikowanych odcinkach kolejowych.

Zielony wodór w Hiszpanii

Wodór jest określany jako paliwo zrównoważone, ponieważ pojazdy napędzane wodorem emitują wyłącznie parę wodną. Obecnie ponad 90 proc. światowej produkcji wodoru pochodzi z paliw kopalnych, głównie w wyniku tzw. reformingu parowego gazu ziemnego. Jest to najtańsza obecnie technologia produkcji wodoru. Niemniej jednak nie jest to wodór zielony, ponieważ wymaga on użycia paliw kopalnych. Wraz ze spadającymi kosztami i rozwojem technologii odnawialnych źródeł energii, w szczególności energii słonecznej i wiatrowej, rośnie zainteresowanie zielonym wodorem elektrolitycznym, produkowanym w procesie elektrolizy polegającej w skrócie na oddzieleniu wodoru od tlenu. Do jego produkcji wymagana jest jednak duże nadwyżki energii elektrycznej, które mogą być w przyszłości osiągnięte dzięki rozwojowi sektora OZE.

Zobacz również: Inwestycje w Namibii: kraj chce stać się supermocarstwem wodorowym!

Iberdrola i grupa CAF ogłosiły, że zawarły sojusz, aby promować wykorzystanie zielonego wodoru w sektorze kolejowym i transporcie pasażerskim. Iberdrola posiada już w Hiszpanii dwa działające zakłady produkujące zielony wodór. W tym projekcie pilotażowym będzie on dostarczany z nowej fabryki Iberdrola w Barcelonie, która została uruchomiona na początku 2022 roku. Fabryka ta dostarcza już wodór dla autobusów miejskich w stolicy Katalonii.

Autobusy wodorowe w Poznaniu mogą wyjechać na ulice już w 2023 roku!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button