MorskiTransport

Śluza morska IJmuiden oficjalnie oddana do użytku

Jego Królewska Mość król Willem Alexander oficjalnie zainaugurował działanie śluzy morskiej IJmuiden. Jednym naciśnięciem przycisku król otworzył wewnętrzne drzwi największej na świecie śluzy morskiej z Centrum Operacyjnego Śluzy (SOC). Śluza morska IJmuiden sprawi, że obszar Kanału Północnego, porty Amsterdamu i połączenia z lądem europejskim pozostaną łatwo dostępne przez następne sto lat.

Śluza morska IJmuiden oddana do użytku

W ten sposób król oficjalnie umożliwił pierwszemu statkowi, Bontrup Amsterdam, dostęp do Kanału Północnego. Statek został tam powitany przez flotę statków reprezentujących dostawców usług morskich oraz podmioty publiczne w porcie. Nowa śluza morska IJmuiden znacznie poprawi dostępność do sieci głównych dróg wodnych. Dobra dostępność obszaru Kanału Północnego dzięki śluzie morskiej przyczynia się do ważnych przemian w portach, takich jak transformacja energetyczna i przejście na gospodarkę cyrkulacyjną. Wraz z pojawieniem się śluzy morskiej, porty te mogą nadal się rozwijać i rozszerzać, przyczyniając się w ten sposób do niezbędnego zrównoważonego rozwoju gospodarki i społeczeństwa.

Największa śluza morska na świecie

Nowa, większa śluza morska zastępuje śluzę Noordersluis (Śluzę Północną) z 1929 r., która po prawie stu latach wymagała wymiany. Śluza morska IJmuiden ma 500 metrów długości, 70 metrów szerokości i 18 metrów głębokości, co czyni ją największą śluzą morską na świecie. Głębokość 18 metrów umożliwia statkom korzystanie ze śluzy od strony morza niezależnie od pływów oraz płynną i bezpieczną żeglugę do rejonu portu w Amsterdamie. W rezultacie porty są dostępne 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu przez wejście morskie w IJmuiden. Żeglugę przez nową śluzę morską można lepiej zaplanować i jest ona bardziej wydajna. Dzięki temu ruch statków jest bardziej przewidywalny, a tym samym usługi są mniej problematyczne.

Czytaj też: Rząd USA zainwestuje 14 miliardów dolarów we wzmocnienie portów

Śluza morska IJmuiden jako bariera dla wody

Śluza morska IJmuiden góruje nad kompleksem. Powodem tego jest to, że śluza morska została zbudowana na wysokości 8,85 m nad poziomem morza. W ten sposób śluza jest przygotowana na podnoszenie się poziomu morza i w przyszłości przyczyni się również do osuszenia północno-zachodniej części Randstad. Przez śluzę morską do Kanału Północnego wpływa więcej słonej wody niż przez śluzę Noordersluis. W celu ochrony przyrody, rolnictwa, ogrodnictwa i zaopatrzenia w wodę pitną przed zasoleniem znaleziono rozwiązanie polegające na selektywnym odprowadzaniu tej słonej wody przez kompleks Spui i Gemaal IJmuiden. W tym celu holenderska Dyrekcja Generalna ds. Robót Publicznych i Gospodarki Wodnej buduje tamę w kanale Binnenspui, na północ od śluzy morskiej, z otworem w dnie. Ponieważ słona woda jest cięższa od wody słodkiej, przez otwór odprowadzana jest do morza tylko słona woda z głębokich warstw wody, co pozwala na utrzymanie jakości wody w Kanale Północnym i jego okolicach.

Budowa śluzy morskiej IJmuiden rozpoczęła się w lipcu 2016 roku i została zakończona w sierpniu 2021 roku. Był to intensywny okres pomysłowej budowy, gdzie przestrzeń była ograniczona. Podczas budowy ruch statków mógł nadal odbywać się przez kompleks śluzy za pośrednictwem istniejących komór. Aby uniknąć utrudnień na drodze, wszystkie materiały i urządzenia były transportowane drogą wodną. Ze względu na ograniczoną przestrzeń i sąsiadujące ze sobą komory śluzy, głównym celem była budowa bez drgań. Dwie bramy operacyjne i brama zapasowa śluzy ważą po 3 000 ton i mają wielkość budynku mieszkalnego. Mierzą 72 metry długości, 11 metrów szerokości i 24 metry wysokości. Do budowy śluzy zużyto 300 tysięcy metrów sześciennych betonu, z którego wykonano między innymi ściany, podłogę i komory wrót. Wydobyto również łącznie 4,5 mln metrów sześciennych ziemi.

Czytaj też: Wybory w Niderlandach i skręt w kierunku lewicowo-liberalnym

Projekt śluzy morskiej IJmuiden to partnerstwo pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury i Gospodarki Wodnej, prowincją Holandia Północna, gminą Amsterdam wraz z portem Amsterdam i gminą Velsen. Region portowy Amsterdamu jest jednym z największych na świecie węzłów logistycznych. Obsługując 100 milionów ton ładunków rocznie, Amsterdam jest jednym z 5 największych portów morskich w Europie Zachodniej. Strategiczne i centralne położenie portu w Europie sprawia, że jest on łatwo dostępny i zapewnia doskonałe połączenia ze wszystkimi głównymi rynkami europejskimi.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button