Info z rynkuMorskiTransport

Import LNG w Polsce – PGNiG zwiększa zapotrzebowanie na gazowce?

PGNiG staje się coraz większym nabywcą amerykańskiego gazu skroplonego. Import LNG w Polsce rośnie, zgodnie z planami częściowego uniezależnienia się od rosyjskiego dostawcy. Według nieoficjalnych informacji polska spółka jest w trakcie poszukiwań nowych zbiornikowców. 

Nieoficjalne plany spółki PGNiG

Jak podaje Portal Morski, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo ma poszukiwać nawet sześciu gazowców do przewozu LNG. Gdyby doniesienia się potwierdziły, PGNiG dysponowałoby dwucyfrową liczbą tankowców. Polski importer skroplonego gazu bierze pod uwagę nie tylko nowo wybudowane jednostki, ale również statki pozostające w użyciu.

Według nieoficjalnych źródeł PGNiG Supply & Trading spółka zależna PGNiG, otrzymała oferty na cztery gazowce z możliwością rozszerzenia zamówienia nawet do sześciu statków. Polski importer poszukuje tonażu, w związku z zakontraktowanymi dostawami LNG ze Stanów Zjednoczonych. Jeśli plan mógłby zostać zrealizowany, statki byłyby uzupełnieniem zakontraktowanych czterech nowych statków do przewozu LNG o pojemności 174 tys. metrów sześciennych przypadających na jeden pokład, które spółka czarteruje od Knutsen LNG (Knutsen OAS Shipping).

Zobacz także: Zamówienia na gazowce LNG w 2021 roku były rekordowo wysokie!

Import LNG w Polsce – coraz większe zaangażowanie PGNiG na morzu

Aktualnie polska spółka jest głównym partnerem producenta Venture Global LNG. Importer zwiększył wolumeny z dwóch planowanych zakładów spółki do 5,5 mln ton rocznie. Venture Global LNG podpisało z PGNIG kontrakt na 1,5 mln ton rocznie w ramach planowanego projektu Calcasieu Pass LNG oraz 4 mln ton rocznie w ramach Plaquemines LNG.

Jednak zwiększenie tonażu poprzez czarter kolejnych statków może okazać się trudny w realizacji. Wszystko przez brak wolnych mocy produkcyjnych w stoczniach przy oczekiwanych terminach przekazania statków do roku 2025. Inne statki zostały natomiast wyczarterowane przez niezależnych armatorów.

Zobacz także: Australia to największy eksporter LNG na świecie! Katar i USA w tyle

Import LNG w Świnoujściu rozpoczął się w 2015 roku. W styczniu terminal odebrał 150 dostawę skroplonego gazu. Aby zwiększyć możliwości importowe i częściowo uniezależnić się od rosyjskiego gazu, planowane jest również umieszczenie pływającej jednostki magazynującej i regazyfikującej (FSRU) w Gdańsku.

Wąskie gardła w transporcie morskim to nie tylko Kanał Sueski! (cz. 1)

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button