KolejowyTransport

Brazylijska sieć kolejowa może zwiększyć się nawet o 50%

Kolej w Brazylii czeka duży rozwój

W ramach uruchomionego we wrześniu 2021 roku programu Pro Trilhos, do Ministerstwa Infrastruktury wpłynęło aż 76 propozycji na koleje finansowane ze środków prywatnych. Sekretarz krajowy ds. transportu lądowego w Ministerstwie Infrastruktury Marcello Costa powiedział, że w miarę postępów programu brazylijska sieć kolejowa ulegnie radykalnej rozbudowie.

Brazylijska sieć kolejowa powiększy się o 50%

Do 31 grudnia złożono nie mniej niż 60 projektów na nowe lub przebudowanie istniejących linii oraz cztery projekty nowych stacji, a do połowy stycznia kolejnych 12. Do tego czasu Krajowa Agencja Transportu Lądowego przeanalizowała 21 projektów, a 19 upoważniła do podpisania umów. Szacuje się, że do sieci można dodać do 19 000 km linii kolejowych w 16 stanach, a firmy z sektora prywatnego zainwestują do 224 miliardów realów brazylijskich (ponad 171 miliardów złotych) w różnorakie projekty. Dzięki programowi powstanie bezpośrednio lub pośrednio około 2–6 mln miejsc pracy. Sekretarz Costa zaznaczył, że dzięki programowi brazylijska sieć kolejowa może powiększyć się nawet o ponad 50% w stosunku do stanu obecnego.

Costa powiedział lokalnym mediom, że ministerstwo było zaskoczone liczbą wniosków, a tak ogromna liczba projektów wskazuje, że istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na koleje w całym kraju. Zdaniem sekretarza kolejną lekcją dla rządu jest to, że sektor prywatny wierzy w ten model kolei i rozumie, że jest to sposób na budowę i eksploatację kolei jako biznesu.

Czytaj też: Kolej w Egipcie staje się coraz nowocześniejsza dzięki inwestycjom

Kolej w Brazylii będzie się rozwijać. To opłacalna inwestycja

Około 20 zgłoszeń dotyczy kolei w stanie Minas Gerais, z przewidywanymi przepływami ruchu zdominowanymi przez rudy, zboże i celulozę. Kolejnych dziewięć zgłoszeń dotyczy stanu Pará, w tym projektów promowanych przez partnerstwo 3G Entrepreneurs i Logística, dotyczących minisieci o długości 1 370 km, łączącej port Barcarena z Marabą i Santana do Araguaia oraz odgałęzienia do Açailândia na linii kolejowej Carajas. Vale przedstawiło plany przebudowy odcinków nowej linii o łącznej długości 148 km w stanie Pará.

Kolej w Brazylii mapa
Obecna sieć kolejowa w Brazylii, Wikimedia

W innych miejscach pewna liczba ofert obejmuje potencjalnie konkurencyjne projekty na podobnych lub identycznych trasach. Niedawna lista projektów zawierała dziewięć zgłoszeń od Rumo i siedem od Vale, pięć od MRS i po cztery od Suzano, VLI, Ferroeste, Zion Real Estate i Petrocity. Brazylijska sieć kolejowa rozwinie się również dzięki dwóm ofertom, złożonym przez firmy Bracell, Macro Desenvolvimento i Morro do Pilar. Co istotne, szereg ofert pochodzi od firm lub grup, które wcześniej nie były związane z sektorem kolejowym.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button