KolejowyTransport

Jak będzie wyglądał nowy dworzec kolejowy w Olsztynie?

Podpisano umowę z wykonawcą

Kolejne miasto doczekało się rozpoczęcia ważnej inwestycji transportowej. Zostanie wyremontowany i całkowicie przebudowany dworzec kolejowy w Olsztynie. Wielomilionowa inwestycja ma potrwać 2 lata a jej efektem będzie nowoczesny i funkcjonalny budynek wraz z nowymi peronami.

Potrzebna inwestycja

Obecny budynek dworca był budowany w latach 1969-1971. Wówczas uchodził on za wyjątkowo nowoczesną, modernistyczną bryłę, jednak lata bez remontów i inwestycji pozbawiły go dawnego uroku i funkcjonalności. Wreszcie w piątek 28 stycznia PKP SA podpisało ze spółką Torpol umowę na przebudowę dworca kolejowego w Olsztynie. Kontrakt opiewa na 70,97 mln złotych. Budowa ma potrwać prawie 2 lata i zakończy się w II połowie 2023 roku. Dworzec powstanie w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, z dofinansowaniem ze środków unijnych.

Zobacz również: Reaktywacja projektu CMK-Północ. Z Płocka do Warszawy w 45 min!

Podpisanie umowy skomentował wiceminister infrastruktury, Andrzej Bittel:

Rozpoczęcie budowy dworca w Olsztynie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy stolicy województwa warmińsko-mazurskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny budynek dworca stanie się wizytówką Olsztyna oraz ułatwi pasażerom i turystom podróżowanie po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców

Jaki będzie dworzec kolejowy w Olsztynie?

Nowy dworzec kolejowy w Olsztynie zostanie wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą. Będzie posiadać trzy kondygnacje. W podziemiu zostaną zbudowane kasy, toalety i poczekalnia. Na parterze znajdzie się reprezentacyjny hol z lokalami komercyjnymi i dostępem do strefy rodziców z dziećmi. Na ostatnim piętrze będzie oddana do użytku przestrzeń biurowa. Nowa stacja będzie w pełni przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i starszych oraz dla osób z dziećmi.

Zobacz również: Nieruchomości w Polsce drożeją za szybko? Na tle regionu jest w Polsce doskonale

Co interesujące, nowy dworzec kolejowy w Olsztynie będzie również ekologiczny. Na dachu budynku zaprojektowano największą spośród wszystkich dworców kolejowych w Polsce instalację fotowoltaiczną, składającą się łącznie z 1322 modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy minimalnej 111 kWp. W samym budynku zostanie zamontowana wentylacja z odzyskiem ciepła oraz oświetlenie wykonane w technologii LED, a także system BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizujący zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody.

dworzec kolejowy w Olsztynie
Wizualizacja terenu nowego dworca. Źródło: Gov.pl

Zmieni się również okolica dworca

Przestrzeń przed dworcem zmieni się w reprezentacyjny plac miejski z przestrzenią rekreacyjną. Zostanie zbudowane przejście podziemne, które będzie przechodzić pod dworcem i łączyć się z nim na poziomie -1 budynku. Zaprojektowano również parking naziemny posiadający łącznie 58 miejsc, w tym dwa ze stacją do ładowania samochodów elektrycznych. Zostanie zbudowana także wiata z 80 miejscami dla rowerów, do której będzie prowadzić nowy fragment ścieżki rowerowej.

Kontrakt na prace przy Rail Baltica został podpisany

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button